Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» icon

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …»




Скачати 69.19 Kb.
НазваСценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …»
Дата конвертації19.03.2014
Розмір69.19 Kb.
ТипСценарій
джерело

Сценарій позакласного заходу

«Ломоносов – науковець, мислитель, поет …»


Мета: ознайомити учнів з умовами становлення особистості М.В. Ломоносова, розширити їх знання про життєвий і науковий шлях великого вченого; формувати навички використання отриманих знань, уміння виступати перед аудиторією, працювати в колективі.


Обладнання: портрет М.В. Ломоносова, вислови вчених про Ломоносова, виставка книжок і творчих робіт учнів, присвячена життю та діяльності вченого.


Вислови: 1. «Історик, хімік, механік, художник, поет» (О. Пушкін)

2. «Широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не глянь, не подивись – скрізь обертаються перед очима нашими успіхи її старанності». (М.В. Ломоносов)

3. «Природа досить проста; що цьому суперечить, має бути відкинуто».

(^ М.В. Ломоносов)


Хід заходу

Викладач: Історія знає багато вчених, імена яких глибоко шанують передові люди всього світу. До таких титанів належить і М.В. Ломоносов – учений-енциклопедист, перший учений-природознавець, академік Петербурзької академії наук. Його ідеї випередили тогочасну науку, а відкриття збагатили різні галузі знань: атомно-молекулярне вчення про будову речовини; закон збереження речовини; виключення флогістону з числа хімічних реагентів; закладення основ фізичної хімії.

19 листопада 2011 р. виповнилося 300 років від дня народження видатного майстра художнього слова, техніка, хіміка, фізика, історика, філолога.


Ведучий 1: Наукова і просвітня діяльність великого вченого М.В. Ломоносова залишила глибокий слід в історії. Життя і діяльність вченого – дуже яскравий приклад самовідданого служіння своєму народові, невтомної різнобічної праці. Виходець з простого селянського середовища, він повинен був здолати тисячі перешкод на шляху до науки.


Ведучий 2: Михайло Васильович Ломоносов народився 19 листопада (8 листопада за старим стилем) 1711р. в селі Денисівка біля міста Холмогори, за 80 км від міста Архангельська в сім’ї рибалки Василя Дорофійовича Ломоносова. Крім сільського господарства селяни-помори займалися морським промислом у Білому морі й Льодовитому океані.


Ведучий 3: Під час далеких і важких подорожей з батьком на парусному судні «Чайка» Ломоносов знайомився не лише з могутньою північною природою, але й з виробництвами, наприклад, соляними варницями Білого моря. У нього викликали інтерес промисловість, торгівля і техніка.

Ведучий 4: М. Ломоносов, будучи сином селянина, не міг вступити до єдиної в Холмогорах словесної школи при архієрейському будинку. Грамоті юний Михайло вчився в односельця Івана Шубного. Хлопець роздобув кращі на той час книжки: «Арифметику» Леонтія Магницького і «Граматику» Мелетія Смотрицького. Згодом М. Ломоносов назвав ці книжки «брамами своєї ученості».


Ведучий 1: Від бувалих людей Михайло Ломоносов дізнався, що справжню освіту можна здобути лише в Москві або Петербурзі. Тому, всупереч волі батька, Михайло пішов з дому в морозну ніч у грудні 1730 р. Понад три тижні ішов він з рибною валкою, поки на початку січня 1731 р. прибув до Москви.


Ведучий 2: У Москві М. Ломоносов вступив в єдиний вищий навчальний заклад того часу – Слов’яно-греко-латинську академію, яку в народі називали Спаськими школами. Жити і учитися було дуже важко. Але, не дивлячись на матеріальні труднощі й незгоди, Ломоносов перші три класи закінчив за один рік.


Ведучий 3: У 1735 р. в числі кращих учнів М. Ломоносов був відправлений до Петербурзької академії наук. Там він вивчав німецьку мову, латинь, математику, фізику, географію, історію. Через рік, у числі трьох найбільш здібних учнів він поїхав до Німеччини для вивчення гірничої справи і металургії.


Ведучий 4: Першою відомою студентською роботою М. Ломоносова була з фізики «про перетворення твердого тіла на рідке». Під час навчання в Марбурзі М. Ломоносов почав розробку власного вчення про будову матерії.

У 1741 р. М. Ломоносов повернувся до Петербурга. Через рік його зараховують до штату співробітників Петербурзької академії наук, а в 1745 р. затверджують на посаду професора хімії та звання академіка.


Ведучий 1: Саме М. Ломоносова можна зі справедливістю назвати першим фізико-хіміком узагалі. До нього хімія багатьма вченими не вважалася наукою, а відносилася до категорії мистецтв. М. Ломоносов уперше визначив хімію як науку про перетворення речовин.


Ведучий 2: Добре відомий його вислів: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не глянь, не подивись – скрізь обертаються перед очима нашими успіхи її старанності». Сьогодні ці слова звучать з особливою силою, оскільки у наш час роль хімії у житті суспільства постійно зростає.


Ведучий 3:

Сила хімічної науки,

Що створив великий геній,

Дала силу людям в руки

У праці їх щоденній.


Чи будинок зводиш, друже,

Чи пливеш морями, -

Скрізь вона тобі послужить.

Всюди вона з нами.


На заводі і в друкарні,

У відкритті галактик,

Також лікар у лікарні

Мусить її знати.


Найдавніша на планеті,

Поміж всіх наук – цариця.

Хімія – ти наша

Вірна помічниця.

Ведучий 4: М. Ломоносов був ученим-енциклопедистом свого часу. Приголомшує не лише глибина й широта його думок та ідей, а й неосяжне коло питань, що він вивчав. Від М. Ломоносова почався розвиток природничих, технічних і суспільних наук. Великий російський поет О.С. Пушкін писав про Ломоносова: «Поєднуючи незвичайну силу волі з незвичайною силою розуму, Ломоносов осягнув усі галузі освіти. Історик, ритор, механік, хімік, мінералог, художник, віршотворець – він усе звідав, усе збагнув…» То ким же насправді був Ломоносов? Розібратись у цьому нам допоможуть члени наукової конференції.

(Ведучі виходять, на сцені за столом сидять члени наукової конференції; перед кожним табличка: математик, хімік, фізик, астроном, географ, художник, металург, поет. Загальний шум.)


^ Голова: Увага! Увага! Тихіше! Давайте вислухаємо наших колег.


Астроном: Я стверджую, що Ломоносов був астрономом. Він назавжди залишив своє ім’я у нашій науці, відкривши атмосферу на Венері. Він сконструював одно дзеркальний телескоп нового типу і трубу для спостереження за небесними світилами у нічний час.


Хімік: Так, так, але спочатку він був хіміком. За його кресленнями і ескізами було побудовано саму першу хімічну лабораторію ще у 1748 р. Він створив атомно-молекулярне вчення, заклав основи фізичної хімії, проводив досліди з виплавки металів, обґрунтував теорію розчинів, розробив метод виготовлення кольорового скла.


Голова: Він же металург. Вибачте, а як же металургія без Ломоносова? Він створив саму науку металургію. У своїй книжці «Перші підстави металургії і рудних справ» він не лише перерахував різні рецепти в галузі металургії, але і науково обґрунтував процеси, пов’язані з виплавкою металів і добуванням руди. Не одне покоління металургів вчилося за цією книжкою.


Географ: Проте прошу вас не забувати, що з 1758 р. М. Ломоносов офіційно очолив Географічний департамент академії наук. Його праці в галузі географії отримали світове визнання. У квітні 1760 р. його вибрали членом Шведської академії наук. Він зібрав усі можливі відомості про подорожі Північними морями й обґрунтував можливість плавання Північним морським шляхом.


Поет: Дозвольте мені! Михайло Васильович почав писати вірші ще під час навчання у Слов’яно-греко-латинській академії. Учений багато зробив для розвитку своєї мови. Перший підручник з теорії літератури й ораторського мистецтва мав назву «Риторика». В. Белінський називав М. Ломоносова «батьком російської поезії». Навіть свої наукові праці він інколи записував віршами. А під час урочистих свят він читав віршовані і оди.

Художник: А як художник М.В. Ломоносов прославився створенням великої мозаїчної картини «Полтавська баталія», де на фоні Полтавської битви зображено Петра І на коні в оточенні його сподвижників. У його майстерні було створено сорок мозаїк, з яких до наших днів збереглося двадцять чотири.


(Усі починають вигукувати: «Дозвольте мені!»,

«Я теж хочу сказати!», Загальний шум, усі виходять)


Ведучий 1: Як бачимо навіть на цій конференції вчені не зуміли дійти до спільного висновку: ким насправді був М.В. Ломоносов?


Ведучий 2: Чим би не займався М. Ломоносов – хімічними чи фізичними дослідженнями, поезією чи географією – завжди рушійною силою його творчості було прагнення працювати на благо науки.


Ведучий 3: М.В. Ломоносов прожив 54 роки: з них до 32 років навчався, у 33 роки повернувся з Німеччини, вісім місяців був під арештом, хворів майже цілий 1742 рік. Отже, на все, що він зробив, припадає трохи більше двох десятків років. В останні роки життя слава М. Ломоносова поширилася далеко за межі Росії. Як видатного вченого його обрали членом Стокгольмської і Болонської академій наук.


Ведучий 4: 4 квітня 1765 р. М.В. Ломоносов помер. Більше двох століть пройшло з часу його смерті, але вчені завжди віддавали належне його заслугам. Спеціальні Ломоносівські читання знайомлять громадськість із досягненнями сучасної науки. У 1956 р. була заснована золота медаль і премія імені М. В. Ломоносова. Ім’я Михайла Ломоносова носять вулиці, мости, площі, навчальні заклади, навіть підводний гірський хребет у Північно-Льодовитому океані, кратер на невидимій стороні Місяця, одна з малих планет.


Викладач: Так, це дійсно визнання його як ученого. Ломоносов був генієм, талантом, людиною енциклопедичних знань. Це була людина, яка зуміла піднести науки на новий рівень. Доля цієї людини складна і водночас щаслива. Він не шкодував, що все своє життя присвятив науці. Його слова говорять самі за себе: «Я сам не зможу зробити все те, що замислив, однак я почну, тоді легше буде іншим після мене це здійснити».

Додати документ в свій блог або на сайт


Схожі:

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconСценарій позакласного заходу, рекомендовано для сьомих класів "Загадкове Середньовіччя" (естетична подорож)
Мета: поєднання шкільних предметів: всесвітня історія, образотворче мистецтво, художня культура, трудове навчання. Розвивати вміння,...

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconСценарій позакласного курсового заходу
Це сприяло тому, що і підготовка до заходу, і його проведення було сприйнято студентами з інтересом, навело на роздуми

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconТема. Данте Аліг'єрі (1265-1321)- видатний мислитель і поет Італії
Тема. Данте Аліг'єрі (1265-1321)- видатний мислитель і поет Італії. Поема «Божественна комедія» (1307-1321)- філософсько художній...

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconСценарій позакласного заходу з англійської мови " st. Valentine day" Teacher

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconСценарій позакласного заходу до Дня дитячої книги «Гортаючи сторінки улюблених книжок»
Мета заходу: залучати школярів до читання, показати пізнавальне, виховне значення художньої літератури; розвивати творчі здібності...

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconСценарій позакласного виховного заходу з фізики " фізичні перегони" Мета: навчити учнів застосовувати вже
Виховувати відповідальність, самостійність, дисциплінованість, працьовитість; правильність і чіткість мови

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconСценарій позакласного заходу (для учнів 5-6-х класів) „У гостях у дідуся Кенира
Обладнання: зал прикрашений портретом Л. Глібова; виставкою його книг; обладнаний відеотехнікою. Виступи ілюструються слайдами

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconСценарій позакласного заходу для початкової школи
Мета: Ознайомити з традиціями та культурою країни, мова якої вивчається. Виховання добротою: перенести учнів у казковий світ зимової...

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconСценарій заходу «Вклонімося Кобзарю»
Т. Г. Шевченка; спираючись на слово, домагатися розвитку не тільки інтелекту, а й душі; спонукати учнів до власної творчості; виховувати...

Сценарій позакласного заходу «Ломоносов науковець, мислитель, поет …» iconУроки 41-42 Тема: Т. Г. Шевченко-геніальний поет, мислитель, пророк. Життєва дорога поета
Кобзаря. Вчити працювати з додатковими матеріалами, розвивати вміння працювати з мемуарно-художньою літературою

Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©lit.govuadocs.com.ua 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи