Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» icon

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки»

Реклама:



Скачати 145.88 Kb.
НазваУрок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки»
Дата конвертації06.03.2013
Розмір145.88 Kb.
ТипУрок
джерело

Вчитель: Доброго дня! Сьогодні у нас підсумковий урок - захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки – наче райдужні світанки ».У своєму проекті учні досліджували історію виникнення і розвитку української вишивки. Вивчали досягнення майстрів Тернопілля, побували у них в гостях. Ознайомилися правилами розкроювання української сорочки. Самостійно підбирали узор і вишивали сорочки для себе.

Ось що у них вийшло. Надаємо їм слово.


Дівчина:

Моя Батьківщина - це вишеньки цвіт

І верби над ставом й калина

Моя Батьківщина - це мрії політ,

Це рідна моя Україна!

Моя Батьківщина - це наша сім'я,

Затишний куточок і хата, це мама, татусь, бабця, дідо і я,

Всі рідні і друзів багато.

Моя Батьківщина - це злагода й мир

Та небо бездонне й чудове.

Це пісня чарівна, що лине до зір,

Й дитинство моє світанкове.

Моя Батьківщина - ліси і поля.

Від них в нас і радість, і сила

Це та найсвятіша і рідна земля,

Що кожного з нас народила.


^ На великому екрані фото дітей школи у вишиванках.


В. 1 Народне прислів'я каже: «Без верби і калини нема України». До цього прислів'я ми додаємо: «Без вишивки,верби і калини нема України». Тому що вишита сорочка і вишитий рушник стали українськими символами - оберегами.


В.2 Вишивання як вид мистецтва існує з незапам'ятних часів. Про вишивку згадується в Біблії та «Іліаді» Гомера. Нею, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів. Арабський мандрівник Х століття у своїх розповідях свідчить, що руси теж носили вишитий одяг.


^ На великому екрані фото. (історія вишивки)

Українські вишиванки - історія вишиванки

Багато жінок у наш час вміють і люблять вишивати. Вишивають шовковими нитками, бісером, коштовним камінням, лелітками та іншим. Різноманітні схеми, кольорові нитки та багато іншого є у спеціалізованих магазинах. Я і сама не так давно захопилася цією справою. Це хобі можна назвати своєрідним відродженням традицій. Над цим я і замислилась одного разу, коли узяла до рук голку та нитки. Малюнок наче оживав під моїми руками, а спогади несли мене у дитинство, до бабусі у село. Там я вперше побачила картину, вишиту хрестиком. Як вишивала моя бабуся? Хто вигадав той малюнок? Як вона відтворювала ці кольори?

Ці питання мене дуже зацікавили, і я дещо змогла взнати. А може вам також буде цікаво Просто подивитися, які візерунки були притаманні для тієї області, де ви мешкаєте? Отже, почнемо.


Цей вид мистецтва (вишивка) виник давно. Але хто і коли саме вперше здогадався втілити в узори красу рідної природи, свої переживання та відчуття, ми ніколи не зможемо довідатися. На жаль, тканини та нитки недовговічні, тому наука не може точно визначити час виникнення цього мистецтва. Зразки найдавнішої вишивки у музеях Європи відносять до V ст. н. е., а пам'ятки української вишивки збереглися лише за кілька останніх століть.


Дані археологічних розкопок, свідчення літописців і мандрівників минулого доводять нам, що початки мистецтва вишивання на території, яку займає сучасна Україна, сягають сивої давнини і розвиток його не переривався ніколи - починаючи з незапам'ятних часів і до наших днів.


Наприклад, у часи Київської Русі мистецтво художньої вишивки дуже високо цінувалося. Сестра Володимира Мономаха Анна-Янка організувала в Києві, в Андріївському монастирі, школу, де молоді дівчата вчилися вишивати золотом і сріблом.


Археологічні розкопки підтверджують значне поширення вишивання у стародавньому Києві: на фібулах і срібних браслетах XIII ст. зображено постаті в сорочках з широкими вишиваними манишками.


В Іпатіївському літописі від 1252 р. говориться, що князь Данило Галицький під час зустрічі з королем був одягнений в кожух, обшитий золотими плоскими мережками.


На рубежі ХУІ-ХУП ст. починається могутня хвиля відродження української культури, розвитку різних видів мистецтва, в тому числі й вишивання. Арабський мандрівник Павло Алеппський, який у 1654 та 1656 рр. проїздив через Україну, описуючи побут українців, зазначав, що у дочок уманських міщан та київських вельмож головні убори гаптовані золотою ниткою.

У ХУІІІ-ХІХ ст. майже в усіх поміщицьких господарствах та при монастирях існували майстерні художньої вишивки, вироби яких не лише використовувалися для власних потреб, а й частково йшли на продаж.


З другої половини XIX ст. мистецтво вишивання поступово виходить за межі хатнього ремесла і подекуди набирає форм кустарного промислу. Виникають артілі та перші кооперативні об'єднання вишивальниць. Подекуди цілі села жили цим промислом.


В. 1 Вишиванням споконвіку займалися жінки. Це чудово робила прекрасна Олена, винуватиця Троянської війни. Дар вишивання греки пов'язували з ім'ям мудрої богині Афіни. У середні віки вишивка стала улюбленим заняттям королев і принцес, придворних дам і черниць. У добу Відродження малюнки для вишивок робили Ботічеллі, Дюкер і Рафаель. Жаданою і дорогою гостею була вишивка у кожній українській хаті.


В.2 Українська рідна хата,

Вишивки у ній багато.

На столі там хліб лежить,

І цим родина дорожить.


В. 1 Зараз ми помандруємо у гості до майстринь - вишивальниць нашого Тернополя.

^ На великому екрані фото майстринь та їх робіт.


Відомими майстрами Тернопілля є: Марія Максимів, Ірина Галущак, Любов Онисько, Надія Щерб’юк, Євгенія Возна.

Всі вони проживають у Тернопільській області.

Марія Максимів навчалася в Чернівецькому державному університеті, Галущак Ірина у коледжі Галицького інституту імені В. Чорновола, Любов Онисько в Львівському ПТУ №4, Надія Щерб’юк в Калуському хіміко-технологічному технікумі, а Євгенія Возна в Бережанському медичному училищі.

Основними техніками їхніх витворів, наприклад, у Марії Максимів є козлик, художня гладь, низанка, гобеленовий шов та різні види мережок, а у Євгенії Возної- виколювання, мережки, зерновий вивід, куриний брід.

Ірина Галущак любить виготовляти з тканини вузлові ляльки в національному вбранні, займається реконструкцією старовинних українських народних прикрас з бісеру. Любов Онисько вишиває чоловічі сорочки, жіночі блузи, костюми, сукні, доріжки, рушники, серветки та сумочки. Надія Щерб’юк спеціалізується на виготовленні рушників, образів, серветок та картин.

Основними досягненнями наших майстрів є виставки від журналу «Вишивка» у Києві, на Сорочинському ярмарку, виставки «Традиційне народне мистецтво Тернопільщини», Всеукраїнський фестиваль «Цвіт вишиванки».

Українці, пам'ятаймо:

Якою би не була в кожного з нас доля,

як би не складалися обставини життя,

яким би не було становище в Україні та у світі,

яка пора року не була би за вікнами наших осель,

нас поважатимуть доти,

доки ми поважатимемо самих себе,

доки ми пам'ятатимемо про своє коріння

і шануватимемо наші традиції!


В.2 Протягом багатьох віків у кожного народу виробляється певна методика виконання, колорит і характер орнаменту. Майже кожна область, кожен район, а часом окремі села з покоління в покоління, від матері до дочки надавали перевагу тому чи іншому візерунку, барвам. Тому за кольором, орнаментом, способом розміщення орнаменту на виробах, фактурою вишивки можна визначити місця її виготовлення.


В.1 Про українську вишиту сорочку складено чимало легенд, пісень, написано багато віршів. Розмаїта кольорова гама українських народних вишиванок, але переважають у них два кольори – червоний і чорний. Синонімом першого є любов, а другого – журба, радість і смуток, весілля і печаль. Ці почуття в житті пов’язані. Все це відображено у Борщівській сорочці. (легенда про борщівську сорочку)

^ На великому екрані фото борщівської сорочки.


Як розповідає давня легенда, домінуючий чорний колір вишиття повя"заний з конкретними подіями нашої трагічної історії. У 15-17 ст. Борщівський край був постійним об'єктом нападів турків і татар. Вороги безжально спустошували і грабували села, забирали у полон населення. Після одного з таких нападів у кількох наддністрянських селах загинули всі чоловіки. Тоді дівчата і жінки, оплакуючи свої гіркі долі, поклялися протягом кількох поколінь носити траур за загиблими коханими і вінчатися у сорочках, вишитих чорними нитками. І клятву виконали.

Особливу цінність і нині має давня бабусина й прабабусина сорочка. Саме вона цінується і в Україні, і за кордоном. Відома як "борщівська бавляна сорочка", шита "по руках".Найголовнішими її ознаками є біле домоткане, вишиття грубою вовняною ниткою-"чорною бавгіою". Саме ті жінки, які вишивали такі сорочки у 20-30 роках минулого століття, були останнім поколінням, пов"язаним дивною, але благородною обіцянкою.


В.2 Рідними серцю візерунками прикрашали українки свій одяг і одяг своїх рідних. Як то було гарно і мило, коли наші люди йшли у свято до церкви,до школи у вишиванках. При цьому кожна жінка пишалася своїм виробом. Вишиванки були чарівні, барвисті, промовисті своїм орнаментом та кольорами, де кожна квіточка, листочок, кривулька мала своє значення.

(символи, знаки)

На великому екрані зразки символів.


Калина—дерево нашого українського роду. Колись у сиву давнину вона пов’язувалася з народженням Всесвіту,вогненної трійці: Сонця Місяця і Зорі. Тому і назву свою має від давньої назви Сонця - Коло. А оскільки ягоди калини червоні то й стали вони символом крові та невмирущого роду.

Ось через це весільні рушники і сорочки тяжкі тими могутніми гронами.

Дуб і калина—мотиви, що найчастіше зустрічаються на парубочих сорочках і поєднують у собі символи сили і краси, але сили незвичайної краси невмирущої.

Дуб—священне дерево, що уособлювало Перуна,бога сонячної чоловічої енергії розвитку життя.

Про калину ми вже говорили як про дерево роду.

Отже хлопці й молоді чоловіки мали на собі чудодійний оберіг життєдайної сили свого народу.

Символіка винограду розкриває нам радість і красу створення сім’ї.

Сад-виноград - це життєва нива, на якій чоловік є сіячем, а жінка має обов’язок ростити і плекати дерево їхнього роду.

Мотив винограду бачимо на жіночих та чоловічих сорочках.

З давніх давен в Україні святили мак і ним обсівали людей і худобу, бо вірили що, мак має чарівну силу, яка захищає від усякого зла. А ще вірили що поле після битви навесні вкриваэться маками. Ніжна, трепетна квітка несе в собі незнищенну пам'ять роду. Дівчата, в сім’ї яких був загиблий, з любов’ю і сумом вишивали візерунки маку на сорочках, а на голови клали віночки з семи маків, присягаючи цим зберегти й продовжити свій рід.

Таємницю життя приховує в собі і квітка лілії. В легендах квітка лілії то символ дівочих чарів чистоти та цноти. Вишита квітка лілії допоможе розгадати таємницю тих чарів. Якщо пильно придивитися до контурів узору, то вимальовуються силуети двох пташок — знаку любові та парування. Іноді над квіткою вишиті краплі роси які також означають запліднення. Також лілія є суттю вологої енергії. Це підтверджує давня назва квітки-крин порівняймо цю назву з однак спільнокореневим словом криниця.

Візерунки, що нагадують листя хмелю, відносимо до молодіжної символіки. Крім центральної України вона поширена на Поділлі та Волині. Хміль дуже близький до символіки води й винограду, бо несе в собі значення розвитку, молодого буяння та любові. Можна сказати, що візерунок хмелю - це весільна символіка. Народна пісня підказує, що витися — для хлопців означає бути готовим до одруження як для дівчини заміж іти - це пучечки в'язати.

Вся українська вишивка позначена благословенними знаками Води і Сонця. Сонце часто зображується восьмипелюстковою розеткою чи квіткою,а знак Води нагадує згорнутого вужа. Дві стихії, що утворили земне життя,а тому їх треба розуміти як вологу материнську і вогненну батьківську енергії.З глибини минувшини дійшли в орнаментах українських вишивок ці символи-Земля і Сонце, що в поєднанні з Водою складають життєдайну трійцю. Це знаки тих сил, без яких неможливе саме життя. Ромбічні знаки на плічку-це символ плодоріддя Землі-матері,щедро засіяної,зігрітої Сонцем, щоб буяло життя наше.

Зірки розкидані по рукаві і зібрані в геометричний орнамент-це уявлення про структуру Всесвіту, що вже є не хаотичним і безладним, упорядкованим і гармонійним. І знову засіяним, щоб нести новій нові паростки життя у далекі світи.


^ В.1 Пісня у виконанні вокального ансамблю «Калинонька» («Мамина сорочка»)


Дівчина:Де сонце ясненьке,

У садочку подумаю,

Котру квітку рвати,

Щоб із неї добрий узір

Для вишивки взяти.

Красну рожу і гвоздиків

Букетик нарвати

І роботу любимою свою розпочати

Ой, вишивки, мої любі,

Я вас вишиваю,

Та про красу і про фарби

Думки не лишаю.

Де покласти слід рожеву,

А де ніжно-синю,

Щоб славила моя праця

Рідну Україну

Щоб сміялася сорочка

Файними квітами,

Щоб пишалась Україна

Своїми майстрами.


В.2 Дівчата змагалися між собою не тільки в доборі візерунків, орнаменту, а й у майстерності пошиття. Одяг був свого роду характеристикою майстерності. (розкрій сорочки)

^ На екрані зразки розкроювання чоловічої та жіночої сорочки.


Жіноча блузка за кроєм така сама, як і сорочка, відрізняється лише довжиною станка. Для вишиван­ня станок блузки перегортають по ширині і довжині навпіл, від точки перетину позначають глибину і шири­ну горловини по 8 см. Від глибини горловини по поздовжній лінії згину тканини вишивають дві качалочки 15...17 см завдовжки. Через 2...З см від качалочки вишивають окремі еле­менти орнаменту — розкидки або об­відки. Пазуха повинна мати довжину 22...24 см.

Жіночі сорочки призбирані біля шиї поділяють за кроєм на дві основні групи: сорочки з уставками і без уставок.

Уставка це вшивне плічко, що з'єднує передню і задню частини сорочки і призбирується біля шиї разом зі станком сорочки.


Сорочки без уставок мають суцільні рукава, вшиті пара­лельно станку сорочки по основі. Край рукава вгорі призбирують разом зі станком, утворюючи шийний виріз. Ці сорочки іноді мають окремий | пришивний комір. Внизу такі рукава закінчують призбируванням над зап'ястями руки.

^ Чоловічі сорочки за кроєм бувають з уставками і стрілками без уставок.

Сорочка з уставками відрізняється від жіночої сорочки такого самого крою лише меншою довжиною та стриманішою орнаментацією.

^ Сорочка зі стрілками також має станок, призбираний біля коміра, а замість уставки – трикутний клин розміщений широкою стороною до коміра.


В.2 Пісня у виконанні вокального ансамблю «Водограй» («Димить туман»)


В.1 З покоління в покоління передавали українці своє мистецтво вишивання. І зараз воно є дуже популярним. Вишивають усі: дорослі і діти, чоловіки і жінки. Якби зібрати все багатство української вишивки, то карта України від села до села, від міста до міста простяглася б вишитими дорогами.


^ В.2 Друзі! Ми з вами усі українці, яких об’єднує у велику родину любов до рідної землі, до пісні, до вишивки.


В.1 На сцену запрошуються юні майстрині нашої школи.


^ В.2 Вони своїми руками, під керівництвом вчительки на уроці, разом зі своєю матусею та татусем створили свої шедеври.


В.1 Дівчата просимо вас:

На сцену виходять дівчата у вишиванках (дефіле).

На великому екрані фото дівчат, які виходять на сцену.

Пісня у виконанні юних артистів «Ми бажаємо Вам добра».

^ В.2 Хай сміється доля журавлина,

Поля розлогі колосом цвітуть,

Нехай червоні ягоди калини

Щасливу Вашу осявають путь.


^ В.1 На білому світі є різні країни,

Де ріки ліси і лани,

Та тільки одна на землі Україна,

А ми її доньки й сини.

Використана література

  1. Технологія вишивки В. О. Радкевич Г. М. Пащенко Київ «Вища школа» 1997р.

  2. Знаки. 150 українських вишивок Т. Островська Київ «Соняшник» 1992р.

  3. Учись вишивать Н. М. Сорокіна «Радянська школа» 1988р.

  4. Художнє вишивання Е. О. Гасюк «Вища школа» 1982 р.

  5. Азбука домашнього господарювання Н. І. Демесенко Київ «А. С. К.» 1999р.

  6. http:// navigator. ru. ua

  7. www.shutter stock. Com43672873

Додати документ в свій блог або на сайт


Реклама:

Схожі:

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» icon„Творчого учня виховує творчий учитель.”
Новоукраїнської зш i–iii ступенів №6 проведено рмо вчителів початкових класів на тему „Творчого учня виховує творчий учитель.”

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» iconУрок гра квк «Люби,вивчай українські пісні» ( для учнів 6 класів) Тема: Українські народні пісні. Календарно обрядові пісні. Пісні літературного походження
Тема: Українські народні пісні. Календарно обрядові пісні. Пісні літературного походження

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» iconУрок №3 Тема: Українські народні пісні. Золоті зернята народної мудрості
Матеріал уроку: Українські народні пісні «ходить гарбуз по городу», «Три товариші». Прислів’я і приказки. Скоромовки : «Сів шпак»,...

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» iconМаксимець Галина Олександрівна приготувала для вчителів відкритий урок
Рівнянській загальноосвітній школі №7 відбувся семінар з учителями перших класів на тему “ Формування пізнавальної активності першокласників...

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» iconНаказ №14 Про затвердження складу творчих груп, шкіл творчого вчителя, педагогічної майстерності, постійно діючих семінарів, тренінгів, майстер-класів на 2012 рік
На виконання наказу управління освіти і науки облдержадміністрації від 03. 02. 2012 року №36 «Про проведення обласних конференцій,...

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» iconУрок в 3 класі на тему: «Найвища мудрість людини творити добро»
Підготувала вчитель початкових класів навчально-виховного комплексу №1 «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний...

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» iconАнкета для учнів 9 11 класів юний друже!
Пропонуємо Вам взяти участь у анкетуванні учнів 9 – 11 класів на тему «Діагностика рівнів наркогенної орієнтації особистості»

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» iconУрок подорож з досвіду роботи вчителя початкових класів Новоєлизаветівської зош І ііі ступенів Корихалової М. М
Урок з основ здоров ‘я у 1 класі «Будь чистим і охайним. Правила особистої гігієни» ( урок – подорож)

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» iconРеферат на тему «Життєвий цикл інформаційної системи»
Життєвий цикл проекту – це час від першої затрати до останньої вигоди проекту. Він відображає розвиток проекту, роботи, які проводяться...

Урок захист творчого проекту дівчатами 9-х класів на тему: «Українські вишиванки наче райдужні світанки» iconПояснювальна записка до дипломного проекту на тему
Термін здачі студентом закінченого проекту

Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©lit.govuadocs.com.ua 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи