Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями icon

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями

Реклама:



Скачати 231.42 Kb.
НазваТема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями
Дата конвертації18.03.2013
Розмір231.42 Kb.
ТипДокументи
джерело

Свято День матері прийшло до нас відносно недавно – в Україні його відзначають з 1999 року в другу неділю травня. На відміну від 8 березня, коли вітають абсолютно всіх представниць прекрасної статі, у День матері вшановують тільки мам і майбутніх мам – вагітних жінок.

День Матері відзначається у другу неділю травня, бо це місяць Пречистої Діви Марії, яка благословила у хресну путь свого єдиного сина – Спасителя людства. До Матері Божої звертаються християни, просячи заступництва і допомоги. У травні, коли природа Мати виряджає свою доню Землю в пишному уборі весняних квітів у дорогу життя, праці й радості, люди висловлюють подяку материнській самопожертві і відзначають День Матері.


Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними

спостереженнями.

^ ТИ ВСІХ СВЯТІША – РІДНА НЕНЬКА!


Мета: познайомити учнів з послідовністю опису зовнішності людини, формувати вміння учнів складати твір-опис зовнішності

людини за власними спостереженнями; виробляти вміння й навички самостійної роботи; виховувати почуття любові до найрідніших і найближчих людей: матері, батька, сестри, брата; вчити цінувати в людях не тільки зовнішню красу, а й доброту, порядність, працьовитість, вірність; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу школярів; розвивати спостережливість, відчуття прекрасного розширювати кругозір учнів, збагатити їх новими знаннями про ставлення художників, поетів до образу жінки; розвивати творчі здібності учнів, спостережливість.

удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу школярів; розвивати спостережливість, відчуття прекрасного.


Обладнання : таблиця «Типи мовлення», план-схема опису, зразки текстів-описів, словники, індивідуальні картки «Пор­трет».

^ Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми, мети і завдань уроку.


Сьогодні в нас знову цікавий урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну збагачення й розвитку мови.

Хай всі володіють знаннями чудово!

  • На сьогоднішньому уроці ми - громадяни країни розвитку зв’язного мовлення і будемо дотримуватись її законів: правильно, гарно і образно висловлювати свої думки та враження від побаченого, почутого, прочитаного.

  • Ми навчимося складати твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями, постараємося якомога повніше передавати словами те, що бачимо. Звичайно, для цього треба бути дуже спостережливими і мати багатий запас слів.

  • Ми вчитимемося складати твори-описи. А для цього вам треба:

  • ЗНАТИ поняття: твір, опис, портрет, стиль, тип мовлення; а також ознаки художнього стилю, структуру тексту, особливості побудови сло­весного портрета;

  • УМІТИ визначати тему, стиль і структуру тексту, тип мовлення; від­різняти художній опис від наукового; використовувати в описах художні засоби (епітети, порівняння, метафори), логічно, послідовно викладати думки, доцільно добирати слова;

  • ЦІНУВАТИ красиве слово, прекрасне в житті.



ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Інтерактивне навчання: технологія «Мозковий штурм»



  • Пригадаймо, які ми знаємо типи мовлення ? (опис, розповідь, роздум)

  • Скажіть, що таке опис ? (Це один із типів мовлення, за допомогою якого характеризуються предмети, називаються їх найважливіші ознаки та властивості: розмір, колір, форма та ін.)

  • Що можна описувати? (Все, що бачимо)

Як можна передати опис? (Словесно, графічно, ілюстрацією, фото­графією тощо).

- Скажіть, які види описів знаходимо у художніх творах (портрет, інтер’єр,

пейзаж)

- Як називається опис зовнішності людини? (портрет)

У словнику літературознавчих термінів знаходимо визначення.

П о р т р е т - це зображення рис обличчя, його виразу, міміки, жестів,

фігури, одягу.

- Як ви вважаєте, для чого використовується портрет у художньому творі?

( Будь-який літературний герой може постати перед нами як жива людина

тільки тоді, коли ми чітко уявимо його зовнішній вигляд).

  • Де вам доводилось зустрічати описи? В яких підручниках? (Отож, опис може бути виконаний як у художньому, так і у науковому чи офіційно-діловому стилях.)

  • А які стилі мовлення ви знаєте? (Розмовний, науковий, офіційно-діловий, публіцистичний, художній)

  • Чим відрізняються описи зовнішності людини у різних стилях мовлення?



  1. Пояснення вчителя



Особливості побудови опису зовнішності людини

Описати зовнішність людини – це означає відтворити її індивідуальний вигляд, передати одночасні або постійні ознаки її образу.

Опис зовнішності людини складають як опис предмета. “Відомим” є сам предмет або його “частини” (назви частин тіла, риси обличчя, елементи одягу тощо). “Новим” є ознаки.


Наприклад:

Н В Н В

Чорнії брови, карії очі,

Н Н Н Н

^ Темні, як нічка, ясні, як день…

У словесному зображенні людини важливими є вказівки на вік, зріст, поставу, риси обличчя та їх особливості, погляд, ходу, жести, одяг тощо.

Опис зовнішності людини може бути складений як у художньому, так і в науковому або діловому стилях.

Мета наукового та ділового описів людської зовнішності – об’єктивно й точно передати особливості вигляду людини: охарактеризувати її зріст, поставу, зачіску, риси обличчя, манеру триматися, жести, ходу, одяг тощо. Такі описи є конкретними, небагатослівними, усі слова в них вживаються у прямому значенні.

Наукові описи можуть бути узагальненими, тобто відтворювати зовнішність певної групи людей, виділяючи в ній найістотніше.

Мета художнього опису зовнішності людини – створити її образ, емоційно вплинути на читача чи слухача, викликати певне ставлення до портретованого.

У художньому описі людської зовнішності використовують художні засоби (епітети, порівняння, метафори).

Через художній опис зовнішності людини (портрет) можна передати риси її вдачі, настрій, а також ставлення до портретованого. Цього можна досягти добором відповідних художніх засобів та оцінних слів.

Відтворюючи вигляд конкретної людини, найбільшу увагу слід звернути на ті ознаки, які є для неї найхарактернішими – риси зовнішності бо деталі одягу, що найбільше впадають у вічі, відбивають певні особливості її характеру, передають душевний стан, настрій.

Виразним та емоційно наснаженим словесний портрет роблять художні засоби. Ставлення до портретованої особи можна передати і за допомогою оцінних слів.


  1. Колективне складання орієнтовного плану опису зовнішності людини


Ми вже знаємо, що таке опис, які стилі мови використовується для його написання, а зараз підійшли до найцікавішого: як же скласти опис ?

  1. Спочатку слід подумати, для чого цей опис і визначити стиль мовлення.

  2. Запам'ятаймо, опис складається з трьох частин:

У першій передається загальне уявлення про зображуваний предмет,

у другій - говориться про окремі деталі,

у третій - робляться висновки.

Тому зручно користуватися таким планом опису, як записано на дошці:

а) Загальне враження. Хто ця людина.

б) Детальний опис(зріст, постава, обличчя, очі, риси обличчя, волосся,

зачіска, одяг)

в) Чим приваблює? Основна думка.


  • У кожному описі ми маємо щось відоме і знаходимо нове.
    Переконаємось у цьому, заповнюючи таблицю. Доберіть епітети :




Відоме


Нове

Постать

Висока, низька, середнього зросту, струнка, широкоплеча, кремезна, атлетичної статури, тендітна, тонка...

Обличчя

Кругле, продовгувате, худорляве, повне, бліде, рум'яне, ніжне, тендітне, стомлене, біле, засмагле, витягнуте, лобате, гостроносе, свіже, змарніле, повнощоке, пещене, овальне, кістляве, суворе, бліде, загоріле, молоде, юне, повне...

Волосся

(^ КОЛІР, СТРУКТУРА, ЗАЧІСКА)

Русяве, темно-русяве, каштанове, чорне, пшеничне, довге, блискуче, коротке, пряме, хвилясте, біляве, блискуче, вигоріле, вицвіле, золоте, попелясте, по­сивіле, сиве, солом'яне, темно-русе, русе, темне, тьмяне, буйне, пишне, непокірне, коротке, кучеряве, прибране, причесане, хвилясте, розпущене, ласкаве, розсипане, довге, густе; чорне,як вороняче крило,або як смола; цупке, як дріт; стрижене, заплетене; зачіска традиційна, вишукана, святкова, буденна...

Очі

Сірі, карі, сині (блакитні), сірувато-блакитні, чорні, ясні, голубі, горіхові, медові, світло-сині, фіалкові, шоко­ладні, яскраві, янтарні, волошкові, темно-сірі, красиві, вологі, іскристі, ясні, великі, глибокі, вузькі, розширені,великі, малі, продовгуваті, примружені, добрі, привітні, ніжні, глибокі, проникливі, спокійні, лагідні, розумні...



Брови

Чорні, ледь помітні, тонкі, широкі, крилаті, як шнурочки,

рухливі, тремтливі...

Вії

Густі, довгі, загнуті, крилаті, м'які, опущені, пухнасті, стрілчасті, шовковисті, важкі, пшеничні, чорні, руді, світлі, смолисті, сріблясті, фарбовані, золотисті.


Погляд

Задумливий, уважний, байдужий, щирий,сонячний, ясний, зацікавлений, допитливий, гострий, ласкавий...

Ніс


Прямий, рівний, широкий, тонкий, товстий, маленький,

курносий, кирпатий, з горбинкою, чутливий, широкий, задерикуватий.




Вуста (рот, губи)

Вишневі, коралові, соковиті, сухі, повні, пересохлі, рум'яні, лукаві, привітні, холодні, скривлені, палкі, ласкаві, суворі, сором'язливі, пухкі, тоненькі, усміхнені

Чоло

Глибокодумне, високе, порізане зморшками, чисте.


Вуха

Гострі, довгі, маленькі, уважні, чуйні, чутливі.


Особливі риси

Родимки

Руки

Маленькі, великі, з довгими тонкими пальцями, теплі, надійні, ласкаві, витончені...

Рухи

Досконалі, плавні, грубі...

Одяг

Чистий, охайний, брудний, старий




  1. Опрацювання картки «Портрет». Робота в парах.

Прочитайте картку «Портрет». Працюючи в парах, перекажіть одне одному.


ПОРТРЕТ

Подаючи словесний портрет конкретної особи, необхідно звернути увагу на ті ознаки, які характерні тільки для неї, виділяють її з-поміж інших людей. Це можуть бути особливий овал обличчя, колір чи розріз очей, погляд їх; характерна будова носа, рота, вух тощо. Важливо помітити і запам'ятати вираз обличчя, особливості міміки, жестів, постави, ходи, які можуть розкривати якоюсь мірою душевний стан, настрій. Багато про це можуть сказати деталі одягу, взуття, які здатні вказати на смаки й уподобання.

Виразним та емоційно наснаженим словесний портрет роблять ху­дожні засоби. Вживаючи в описі оціночні слова із суфіксами пестливості або згрубілості, автор передає своє ставлення до портретованої особи.


ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Слово вчителя

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Т.Г.Шевченко

Мати. Мама. Матуся. Матусенька. Ненька. Скільки спогадів і тепла таїть це лагідне слово. Воно називає людину, яка завжди для нас найближча, найдобріша, найкраща, наймиліша . Від неї ми одержуємо життя. Вона вчить нас людських правил, оживляє наш розум, вкладає в наші душі добрі слова.

Мама – незгасна наша зірка. Мадонна. Любов та доброта від неї – це краса людська.

Мама... Це перше слово, яке з радісною усмішкою вимовляє дитина. Це слово найчастіше повторюємо в хвилини страждання і горя, печалі, щастя і радості… І кожен несе в серці любов до матері, і кожен скаже: «Найкраща – моя мама!».


Хто вас, діти, щиро любить?

Хто ласкаво вас голубить?

Не стуля вночі очей,

Дбає все про вас, дітей?

Мама дорогенька!

Хто колиску гойдає?

Хто вам пісеньку співає?

Хто вам казочку розкаже?

Забавками хто розваже?

Мама золотенька!

Як ви, дітоньки, ліниві,

Неслухняні, пустотливі,

Як буває іноді,

Хто ж то сльози ллє тоді?

Все вона, рідненька!


І вдень, і вночі, як тільки розплющите оченята, ви бачите усміхнене матусине лице. Неньчині руки миють, купають, подають страви, матусина дбайливість вартує над хворою дитиною, її очі з гордістю дивляться на здорове та веселе дитя. Матінка вчить дитину робити перші кроки, навчає слова вимовляти і далі піклується та журиться своєю дитиною. І такі всі матері світу, люблять своїх дітей і життя готові віддати за їх щастя.

А мамині руки... Не злічити ніколи тієї праці, тих щоденних турбот, які випадають на долю матері для того, щоб ви були чистенькі, неголодні, доглянуті.

Мати-берегиня роду людського, її святою завжди називали. Любов матері... Що може бути сокровенніше? Жінка-мати – лаконічно, але водночас так багато... У нас підсвідомо живе довіра до неї, ми знаємо, що мати не відвернеться від своєї дитини, її любов сильніша за буденні образи. Ніхто так, як вона, не здатен відчути і зрозуміти зранену душу. Її серце щемить, коли дитині погано, вона співпереживає з нею, уміє поспівчувати. Уявляєте, який безмір любові в жінки, яка є Матір'ю.


Ти всіх святіша – ненька,

Моя ти квіточка біленька,

Моя любове, де причал

Знайшли і радість, і печаль.

Моя маленька й неозора,

Моля і втіха і опора,

Моя весела і сумна,моя небесна і земна…

Мати народжувала дитину, співала їй колискові пісні, вчила добра і любові, навчала охайності, працьовитості. Недарма в народі кажуть: "Яка мама, така й доня".

Матір у всі віки шанували, любили, звеличували, бо протягом багатьох років супроводжують нас у житті її ласка і турбота.

З першої миті життя схиляються над нами обличчя матерів. У тривозі,

любові й надії вдивляються вони в своїх дітей, прагнучи щастя для них.

Усім своїм життям і працею утверджують в нас кращі риси людяності й

добра. Бережуть від усього лихого.

Матері… Все життя дивляться вони нам услід, бажають добра і щастя.

Сподіваються від своїх дітей найвищих духовних злетів, бо й в останню

хвилину думають про те, щоб діти їхні жили гідно серед людей і творили

добро на своїй землі.

Мати – найдорожча на Землі істота. І найбільшою радістю для неї – щастя

її дітей. Тому вчить вона добра і правди, мудрості й великої любові до

праці, до всього прекрасного. Тож, друже мій, схилімо голови перед

величчю матері, перед її світлим образом.


  1. Літературна п’ятихвилинка.



  1. Згадайте прислів'я про маму:

Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.

Нема того краму, щоб купити маму.

Матері ні купити, ні заслужити.

Материн гнів, як весняний сніг, рясно впаде, та скоро розтане.

Добре й неньці, як дитина в славі.

Мама одною рукою б'є, а другою гладить.

Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.

Нема цвіту білішого, як цвіт на калині. Нема в світі ріднішого, як мати дитині.

На сонці добре сидіти, а коло мами добре жити.



  1. Згадайте, які вірші, пісні, літературні твори про маму ви знаєте?




  1. Словникова робота.

  • Продовжимо роботу над збагаченням словника.



  • Доберіть синоніми:

Мати – мама, матуся, матінка, ненька…

Яка мама? – найрідніша, найдорожча, найкраща, найдобріша, найласкавіша, свята…

Серце мами – найчутливіше, найвірніше, в ньому ніколи не згасне любов , ніколи не буває байдужим…

Любов мами – найбільша, безмежна, безкрая, найбезкорисливіша…



  • ^ З’ясуйте лексичне значення слова: святий.

Чому ми маму називаємо святою?



  • Доберіть (за зразком) з усної народної творчості постійні порівнян­ня, що використовуються в описах зовнішності людини.

Зразок: Брови тонкі, як шнурочки.

  1. Гарна, як... 2) Гнучка, як ... 3) Матуся лагідна, як ... 4) Діти маленькі, мов ... 5) Очі сині, як ... 6) Очі темні, як ... 7) Обличчя біле, як ... 8) Вид ясний, як ...




  • Підберіть дієслова, які виражають материнську турботу і любов ( любить, пестить, піклується, турбується, жаліє, втішає…).




  1. Творча робота


Пам’ятаймо, любі діти,

Пам’ятаймо, завжди з вами,

Що для нас в усьому світі

Найдорожчі – наші мами!

Нам, маленьким і дорослим,

Все дають вони з любов’ю:

Ніжне серце, світлий розум,

Силу нашому здоров’ю.

Як ставали ми на ноги,

Перший крок наш був – до мами!

Радість маєм чи тривогу –

Серце мами завжди з нами.

Де сини її та дочки –

Завжди там вона думками.

Пишем в класі ми на дошці

Наше перше слово «мама»!



  • Технологія «Незакінчене речення»

  • Висловіть свої враження, продовживши речення. Закінчіть думку:

1. Моя мама - найкраща в світі, бо вона...

2. Я люблю свою маму за те, що вона…

3. Коли б я був чарівником, я зробив би для мами ось що...


  1. Вироблення практичних навичок написання творів-описів

  1. Робота із взірцевим текстом.

  • Визначте тему і стиль тек­сту. Які типи мовлення у ньому поєднані? Доведіть. Визначте структуру тек­сту. Який обсяг займає вступ, основна частина, закінчення? В якій частині міститься опис мами?

Виберіть з тексту і перекажіть лише портрети матусі. Які художні засоби дібрав автор для змалювання найріднішої людини?


« Мамо, рідна мамо »


Мати про все дбає, пам’ятає,

Готовить тисячі утіх.

Вона як ангел-хоронитель,

Змете з дороги зло і гріх…

Мама – це тепле, лагідне і добре слово, нам відоме з дитинства. Матуся з перших хвилин нашого життя віддає усе своє тепло до останньої краплини. Її любов до дитини безмежна і щира. Ніхто так не любить, як любить мати своє дитя. Мама завжди гарна і чарівна, немов перша весняна квіточка. Її лагідне слово зцілює хворого, дарує щастя і радість. Материнська посмішка порівняна хіба що з теплим промінням сонця. А хіба є що краще ніж материнський поцілунок?

Придивляюсь до своєї мами і захоплююсь її вродою. Очі її випромінюють доброту, і такі голубі, ніби небо, «мов проліска синього цвіт». На вигляд вони сумні, але скільки ласки і любові в них.

Волосся кольору стиглої пшениці. Вітер розвіває його, і ненька стає схожою на розквітлу квіточку. Обличчя кругле з кирпатим маленьким носиком, з рожевими медовими вустами.

Моя мама найдобріша, наймиліша в усьому світі. Ніколи не скривдить, кожного пожаліє, скаже тепле слово. Важкий у мене характер, не вмію себе стримувати. Буває наговорю матусі неприємних слів, бачу, як в очах її забринять сльози. Соромно мені робиться, дуже прикро, що ранив її серденько, прошу вибачення. І як не боляче неньці, та не тримає вона зла, зможе і пригорнути, і поцілувати.

Іноді здається мені, що вона сувора зі мною. Та то тільки зовні так. Підійду до мами, прихилю голову, куди й подінеться її суворість. Я вдячний мамі, що її вимогливість допомагає мені краще вчитися, виховувати в собі силу волі, охайність.

Моя мама для мене ніколи не постаріє. Навіть якщо їй буде сто років. А коли вона стане старенькою, і в неї не буде сили, то я доглядатиму і любитиму її ще більше.

Та щоб довше прожили наші любі неньки – говорю я сам собі і кожному з вас, - давайте берегти їх сьогодні, зараз, в цю хвилину.

Мати піде, в серці лишить рану –

Всохне корінь твій і верховіть.

Заклинаю: бережіте маму!

Діти світу, матір бережіть!


  1. . Практична робота.


- Погляньте на фото своєї матусі.

Заплющіть очі та згадайте її світлий образ. За поданим планом, використовуючи складені вами словнички, опи­шіть матусю (у художньому стилі)

План

  1. Вступ. Основний задум опису.

  2. Портретована особа. Хто ця людина?

  3. Найбільш яскраві елементи портрету:

а) риси та вираз обличчя;

б) очі і погляд, брови;

в) уста і мова;

г) волосся і зачіска.

  1. Зріст, постава, хода, манера поведінки.

  2. Одяг, окремі деталі, особливі уподобання (прикраси, косметика; краватка, люлька тощо).

  3. Загальне враження (у чому індивідуальність особи, чим приваблює).

Під супровід ліричної мелодії учні працюють над твором.

VІІ. Читання учнями уривків із власних творів.

^ Обговорення прослуханих творів.


Заключне слово вчителя

  • Ріднішої від любої неньки немає нікого на світі. Скільки у неї справ, скільки щодня турбот! І як мало радості. Подумайте, друзі! Адже ви можете не тільки в День Матері принести в дім свято. Ви можете це робити щодня. Як? Дуже просто. Потрібно лиш дуже-дуже любити свою маму. І щодня, щохвилини пам’ятати, що вона у вас одна-єдина у світі. І що ніхто вас так не любить, як вона. А якщо мама іноді сердиться на вас трішки, то це лише тому, що хоче, щоб ви виросли найкращими, наймудрішими, найпоряднішими людьми, які вміють відстояти справедливість, захистити слабших.

Кожен з вас хай пам’ятає, що ніяка радість не буде мамі радістю, коли їй доведеться червоніти за вас.

І ще пам’ятайте, що посмішка допомагає мамі жити. То ж будьте такими, щоб частіше посміхались ваші мами. Тому не забувайте казати мамі гарні і теплі слова не лише в день її свята, а робіть це кожного дня. Пам’ятайте, що хороша ваша оцінка, отримана в школі, - це радість для мами. Що бачити вас здоровили, розумними, красивими - це щастя мами.

То ж приносьте мамам квіти, даруйте щирі слова, любіть своїх матусь, Любіть їх так, як вони вас люблять.


VІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.


Технологія «Незакінчене речення»

  • Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:

  • Я знаю … .

  • Я зрозумів, що …

− Найбільші труднощі я відчув …

− Мені б хотілося ще …


VІІІ. Домашнє завдання.


Підготувати письмовий твір на одну з тем:

«З мами починається життя».

«Рідна мати моя…».

Моя мама — найкраща у світі.

Мама — мій найкращий друг.

Мати - найсвятіша серед людей.


^ ДОДАТОК ДО УРОКУ

ПОЕЗІЇ ПРО МАТІР


Борис ОЛІЙНИК

ПІСНЯ ПРО МАТІР

Посіяла людям

літа свої літечка житом,

Прибрала планету,

послала стежкам споришу,

Навчила дітей,

як на світі по совісті жити,

Зітхнула полегко -

і тихо пішла за межу.

- Куди ж це ви, мамо?! -

сполохано кинулись діти.

- Куди ви, бабусю? -

онуки біжать до воріт.

- Та я недалечко...

де сонце лягає спочити.

Пора мені, діти...

А ви вже без мене ростіть.

- Та як же без вас ми?..

Та що ви намислили, мамо?

- А хто нас, бабусю,

у сон поведе по казках?

- А я вам лишаю

всі райдуги із журавлями,

І срібло на травах,

і золото на колосках.

- Не треба нам райдуг,

не треба нам срібла і злота,

Аби тільки ви

нас чекали завжди край воріт!

Та ми ж переробим

усю вашу вічну роботу, -

Лишайтесь, матусю.

Навіки лишайтесь. Не йдіть.

Вона посміхнулась,

красива і сива, як доля,

Змахнула рукою - злетіли увись рушники.

«Лишайтесь щасливі», -

і стала замисленим полем,

На цілу планету,

на всі покоління й віки.

***


Андрій Малишко

^ ПІСНЯ ПРО РУШНИК


Рідна мати моя, ти ночей не доспала,

Ти водила мене у поля край села,

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.


I в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.


Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,

І зелені луги, й солов'їні гаї,

І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,

І засмучені очі хороші твої.


I твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,

І засмучені очі хороші, блакитні твої.


Я візьму той рушник, простелю, наче долю,

В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, і вірна любов.


I на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.

***


^ Микола СИНГАЇВСЬКИЙ

ЧОРНОБРИВЦІ


Чорнобривців насіяла мати

у моїм світанковім краю.

Та й навчила веснянки співати

про квітучу надію свою.


Як на ті чорнобривці погляну,

бачу матір стареньку,

бачу руки твої, моя мамо,

твою ласку я чую, рідненька.


Я розлуки і зустрічі знаю.

Бачив я і в чужій стороні

чорнобривці із рідного краю,

що насіяла ти навесні.


Як на ті чорнобривці погляну,

бачу матір стареньку,

бачу руки твої, моя мамо,

твою ласку я чую, рідненька.


Прилітають до нашого поля

із далеких країв журавлі.

Розцвітають і квіти, і доля

на моїй українській землі.


Як на ті чорнобривці погляну,

бачу матір стареньку,

бачу руки твої, моя мамо,

твою ласку я чую, рідненька.

***


Микола СИНГАЇВСЬКИЙ

^ ВІД СЕРЦЯ ПОКЛОНЮСЬ


Знову чую, мов співає мати,

долітає голос до зорі.

І мене виходять зустрічати

край дороги наші явори.


Сонце з небокраю

встало рано-рано.

Знову розмовляю

з вами, рідна мамо.


Ви співали дітям колискові,

ніжне серце сповнили добром.

Ви життя давали колоскові,

щоб налився соком і зерном.


Ваші материнські заповіти,

як найперші на землі стежки.

Виростають роботящі діти,

і дарують пісню нам жінки.


Заквітують, як весна, бажання,

я в тій пісні словом озовусь.

Матерям з найглибшим поважанням

я від серця, щиро поклонюсь.


Сонце з небокраю

встало рано-рано.

Знову розмовляю

з вами, рідна мамо.

***


^ Тарас ШЕВЧЕНКО

МАТИ


У нашім раї, на землі,

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Буває іноді: дивлюся,

Дивуюсь дивом, і печаль

Охватить душу; стане жаль

Мені її, і зажурюся

І перед нею помолюся,

Мов перед образом святим

Тієї Матері Святої,

Що в мир наш Бога принесла.

Тепер їй любо, любо жити:

Вона серед ночі встає,

І стереже добро своє,

І дожидає того світу,

Щоб знов на нього надивитись,

Наговоритись. «Це моє,

Моє!» — I дивиться на його,

І молиться до його Богу,

І вийде з дому погулять,

Гордіше самої цариці,

Щоб людям, бачте, показать

Своє добро: «А подивіться!

Моє найкраще над всіма!»

І ненароком інший гляне —

Весела, рада, Боже мій!

Несе додому свого Йвана;

І їй здається — все село

Весь день дивилося на його,

Що тільки й дива там було,

А більше не було нічого...

Щасливая!..

***

^ Гімн матері


Вона - у всім! Вона - завжди!

В веселках ранку.

В свіжих спектрах літа.

Вона - в вокзалах проводжає поїзди,

Вона на пристанях, куди приходять діти!

Вона - в аеропортах, в літаках,

В автобусних зупинках, на пероні.

Вона - завжди! Вона - така жива,

І її серце не витримує іроній!

Бо серце те любов’ю палахтить,

Тим пломенем одвічного горіння.

Його задуть не можна, затушить,

Бо із душі він випустив коріння.

У цьому вічність! В цьому вічний жар!

І біль у грудях, жаль в палкому слові.

Вона - це матір! Це її пожар!

Це гімн її, і гімн її любові!

Ми можем все. Буквально, без хвальби!

Ми відкриваєм нові горизонти,

Штурмуєм небо, в новії світи

На бригантинах направляєм гроти!

Та лиш одній дано матусі -

Відчути біль дитячого серденька,

Задути ранку, чи зацілувать,

Дати життя дитяткові маленькім!

Це дар її! Чи може Божий дар?

Але вона, мов ангел-хоронитель,

Услід за нами на землі, з-за хмар

І любить так, як більш ніхто на світі!

Возздай же, Господи, їй радості щодня!

Як Богородицю у лик святих зачисли!

А ми в граніті виб’ємо ім’я,

Бо світ без МАТЕРІ - не виживе, немислим!

Додати документ в свій блог або на сайт


Реклама:

Схожі:

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями iconТема. Порівняльний твір опис. Білка та заєць
Мета. Вчити складати порівняльний опис; розвивати усне та писемне мовлення учнів, спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати любов...

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями iconТема. Особливості побудови твору-опису зовнішності людини
На сьогоднішньому уроці ми помандруємо країною розвитку зв'язного мовлення і будемо дотримуватись її законів: правильно, гарно і...

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями iconУрок української мови та образотворчого мистецтва. Мета: формувати вміння чітко й послідовно розповідати про трудові процеси, дотримуючись вимог стилю
Тема. Розвиток мовлення. Усний твір-опис процесу праці за власним спостереженням

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями iconТема уроку. Розвиток зв’язного мовлення
Мета уроку : формувати мовленнєво-комунікативні вміння усно складати твори-описи зовнішності людини в художньому стилі; удосконалювати...

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями iconТема. Словесний портрет літературного героя. Мета
Поглибити знання учнів про портрет, навчити розрізняти портрет як жанр живопису та літературний опис зовнішності персонажа; розширити...

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями icon1. Історичні аспекти
Жан-Жак Руссо висунув концепцію, згідно з якою монарх отримує владу в результаті "громадської угоди" з власними підданими. Шарль...

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями iconУрок розвитку зв’язного мовлення в 6 класі
Мета: навчити учнів складати твір-опис за творами образотворчого мистецтва; сприяти виробленню в них уміння розуміти живопис

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями iconТема: "Вплив діяльності людини на стан біосфери"
Освітня: продовжити формувати знання учнів про біосферу; ознайомити з дією позитивних та негативних впливів людини як антропогенного...

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями iconОпис проекту «Феномен людини» Епіграф проекту: я не знаю нічого краще, складніше, цікавіше людини. Вона – все. М. Горький «Людина І суспільство»
«Людина і суспільство» це інтегрований курс, що формує в учнів уявлення про людину та суспільство, їх взаємодію з точки зору філософії,...

Тема. Твір-опис зовнішності людини за власними спостереженнями iconТема. «Тіні забутих предків» М. Коцюбинського твір про добро і зло, любов і ненависть

Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©lit.govuadocs.com.ua 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи