Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків icon

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків




Скачати 96.26 Kb.
НазваКонспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків
М.О.Щорса
Дата конвертації18.03.2013
Розмір96.26 Kb.
ТипКонспект
джерело

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЖИТОМИРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ


КОНСПЕКТ ВІДКРИТОГО УРОКУ

учасника Панорами відкритих творчих уроків












Автор : Цюрко Тетяна Григорівна,

вчитель-методист вищої категорії,

вчитель української мови і літератури

ліцею №25 ім. М.О.Щорса м. Житомира


^ ЖИТОМИР – 2010


Тема: Докладний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням

Мета: формувати вміння учнів докладно переказувати зміст почутого, дотримуючись вимог щодо типу мовлення; розвивати зв’язне мовлення учнів, удосконалити навички роботи із художнім текстом; прищеплювати любов до рідної природи; виховувати відчуття прекрасного.

^ Тип : урок розвитку зв’язного мовлення

Обладнання : мультимедійна установка (проектор, комп’ютер , екран або мультимедійна дошка) для відео та слайдової демонстрації, міні-підручники, роз друки текстів поезій про осінь, кленові та дубові листочки (для оцінювання), підручники , ілюстрації пейзажних замальовок осені.

Епіграф : «Чудесний світ відкривається в живих барвах, яскравих і трепетних звуках, у казці та грі, у власній творчості, у красі, що надихає ...» (В. Сухомлинський).

^ Поетичний епіграф: В осінній день, в чарівну пору

Ти в ліс притишений пройдись.

І підніми голівку вгору –

У синє небо подивись.

Воно таке бездонне й чисте –

Злетіти хочеться увись!

Безмежне, гарне, урочисте…

Поглянь в блакить і усміхнись!

Н.Красоткіна

І. ^ Незвичайний початок (читання епіграфу та наступних слів вчителя на фоні музики Вівальді та відео про осінь)

Слово вчителя.

Поважно і впевнено на землю ступила осінь. Владно увійшла в широко розчинені двері, дивуючи всіх розмаїттям сміливих кольорів. Непомітно підкралась вона до наших садів, полів, гаїв, лісів. Трава на лугах висушена за літо безжалісною спекою, пожовтіла, втратила соковиту пружність і сухо потріскує під ногами.

^ Вражає красуня своєю багатоликістю. Багряними пелюстками високого листя сміхотливо намагається затулити сонце від нас, чи то нас від сонця.

Чудовий ліс восени! Він ще здалеку манить нас своєю неповторною красою. Землю вкриває м’який жовтий килим опалого листя. Тихо стоять замріяні дерева, тільки про щось гомонять берізки. Дуб стоїть зелений, осінь ще не встигла пошити золотого кожуха.

^ Золотава тиша пряде бабине літо…

…Тільки що ви прослухали невеличкий етюд про осінь, а музика Вівальді допомогла нам налаштуватись на роботу.

Етюд - слово багатозначне, одне зі значень - невеличкий літературний твір, присвячений якому-небудь одному питанню.

ІІ. Мотивація та оголошення теми , окреслення мети уроку ( учні самостійно висловлюють думки щодо мети уроку)


ІІІ. Актуалізація опорних знань. Співпраця учителя з учнями з опорою на міні-підручник (репродуктивна бесіда)


Текст - це група речень, які зв'язані між собою за змістом і об’єднані спільною думкою. Речення в тексті розташовані у послідовності, необхідній для розкриття теми.

^ Ознаки тексту: задум (основна думка), зв’язність, завершеність.

Тема тексту – це те, про що розповідається в тексті

Основна думка – те, до чого автор закликає, чого навчає, що стверджує текстом

^ Відоме в тексті і нове. Якщо речення тільки висловлює якусь думку, то текст забезпечує розвиток цієї думки за рахунок того, що кожне наступне речення до вже відомого додає щось нове.

Переказ - сприйняття і передача тексту із збереженням його мікротем

^ Види переказів: докладний, стислий, вибірковий

Запитання: чим відрізняються докладний, стислий і вибірковий перекази?

Стиль мовлення — це своєрідна1 сукупність мовних засобів, що використовуються мовцем за певних умов спілкування.

Запитання: які вам відомі стилі мовлення?

Художній стиль – це такий стиль, який характеризується образністю, виразністю, впливом на розум, почуття і волю читача (слухача), містить описи (людей, природи, явища, поняття тощо), передає почуття, емоції, збуджує уяву.

^ Опис — це висловлювання, в якому йдеться про ознаки, властивості предмета чи явища.


ІV. Виконання практичних завдань

Завдання №1. Виконання короткого тесту на самоперевірку опорних знань


V. Робота з текстом (на фоні музики П. Чайковського та слайдової презентації)

^ РІДНІ КРАЄВИДИ

Ось і осінь. Чого б її не любити, як навколо така невимовна краса! Вона тебе заворожує на кожному кроці. Із самого ранку ти помітив — твій високий білолист озолотився. Спочатку подумав: його сонце ранковим промінням освітило, і він аж засяяв. Але придивився й щиро подивувався: то він од листя такий. Ти похвалився мамі, що з твоїм білолистом зробилося, а вона й каже:

— А ясен, сину, вже одсвітив своє, тепер метеликам лад треба дати...

Ти знаєш, про які це метелики йдеться? Про сережки. Ти не раз діставав їх по парі й чіпляв на вухо, оті сережки. У них — насіння. Його й має посіяти ясен, щоб нові ясенки піднімалися. А яка смакота це для снігурів!

Кожен день приносить тобі цікаву несподіванку. Ото пішли ви з сестрою до лісу. А там усе таке барвисте: берези стоять золоті, клени — помаранчеві*, осики — малинові, берести* — аж червоні, а дуби — наче їм і нічого. Зеленіють собі дуби — пізно весною прокинулись, пізно й листя скинуть. А декотрі й цілу зиму не скидатимуть — не линятимуть. Того й назва така в них — дуб-нелинь.

… А то ходив ти в поле. Став і прислухався. Жайвора вже не чути. Хіба що якийсь обізветься та й затихне. І йому в дорогу пора. Зате коники виграють — раді, що самі у полі зосталися, що тепер і їх далеко чути. Але, буває, не дуже довго їх і послухаєш. Ураз зашуміло, загомоніло, залементувало — налетіла не зграя, а ціла хмара граків. І так стрімко кружляють, вирують, шугають*. Ото базар!

…. Ось після холодних днів стало сонячно, тепло, немов улітку. Засновигали* метелики, зашерхотіли прозорими крильцями бабки, а павучки — у повітрі літають, верхи на павутинні. Простяглися срібні ниті у повітрі, поснувалися між деревами, кущами... А небо синє-синє, повітря чисте, а вода в озерах — мов дзеркало. Така тиша, і спокій, і радість, і смуток, радість, що літо. Смуток, що літо бабине... Це останнє тепло...

^ Дмитро Чередниченко


Завдання №2. Дайте відповіді на запитання:

► Визначте тему та основну думку тексту

► Поділіть текст на мікротеми, складіть план

► Розставте у правильній послідовності орієновні заголовки мікротем:

Відповідь :

  1. Навколо невимовна краса

  2. Високий білолист озолотився

  3. Метелики – сережки

  4. У лісі все барвисте

  5. Осіннє поле

  6. Радість і смуток бабиного літа


Завдання №3. ●Поміркуйте разом! Якими словами «говорить» природа? Як навчитися розуміти її мову?

Що нового ви дізналися про ясен?

^ Ясен звичайний — високе дерево родини маслинових (20-40 м заввишки) з ажурною кроною і струнким стовбуром з ясно-сірою гладенькою корою. Ясен дає високоякісну деревину. У народній медицині використовують листя й кору ясена як лікувальний засіб від багатьох хвороб.

► Чому його називають білолистом?

► Що зробилося з білолистом?

► Про які це метелики йдеться у тексті?

► Що має посіяти ясен, щоб нові ясенки піднімалися?

► Яким словом названо у тексті дуб і чому?

► Чому не чутно в полі жайворона?

► Чим змінюється в полі тиша ?(^ Ураз зашуміло, загомоніло, залементувало)


Завдання №4. Виконайте творчі роботи:

► Підібрати синоніми до слів: заворожує, барвисте, золотий, зосталися, загомоніло, кружляють, чисте, тиша.

► Запишіть епітети до іменників: берези ____________, клени — _____________,

осики — __________, берести — ____________, дуби — ______________


► Як ви розумієте лексичні значення рідковживаних слів шугають*, засновигали*

Шугають від шугати - Літаючи, швидко пересуватися в повітрі. // Швидко злітати вгору або стрімко опускатися вниз.

Засновигали від СНОВИГАТИ(розм) - Ходити без певної мети, без визначеного напрямку. // Поспішно рухатися, снувати в різних напрямках, назад і вперед. Швидко пересуватися в різних напрямках, куди-небудь; носитися, шастати. (Робимо висновок, що це слова-синоніми)


^ Завдання №5. Прослухайте текст вдруге і підготуйтесь до переказу тексту за складеним планом ( читання тексту вдруге, учні переказують текст по частинах; за кожну гарну відповідь учень отримує кленовий листок, на якому надруковано поезію про осінь)


Вчитель: Дійсно, осінь – чудова пора для спостережливих людей. Тому свої перекази ви маєте доповнити власними враженнями від цієї золотої пори. Найлегше – це скласти сенкан. А що таке сенкан? (При нагоді учні можуть скористатися міні-підручником).


^ VІ.Виконання творчих завдань до тексту

Завдання № 6. Скласти сенкан про осінь

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.

Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)

2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)

3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Осінь

Золотава, барвиста

Заворожує, чарує, вабить

Кожен день приносить несподіванку

Чарівниця

Вчитель: Сенкан - це цікаво, але , можливо, дехто з вас захоче написати невеличкий вірш. Для того, щоб у вас вийшли гарні творчі роботи давайте звернемось до уривків поезій, які розміщені на ваших кленових листочках. (Учні виразно читають уривки поезій)


^ Завдання №7. Роз'єднай слова і прочитай, поясни правопис складних слів та розстановку розділових знаків

АнебосинєсинєповітрячистеаводавозерахмовдзеркалоТакатишаіспокійірадістьісмуток радістьщолітоСмутокщолітобабине...

Відповідь : ... А небо синє-синє, повітря чисте, а вода в озерах — мов дзеркало. Така тиша, і спокій, і радість, і смуток, радість, що літо. Смуток, що літо бабине...


Вчитель: Щоб краще справитись із творчим завданням, вам і пригоді можуть стати наступні завдання:

Завдання №8. Прочитай вірш. Про що шипшина просила людину. Чому вона її про це просила?

^ ШИПШИНА ВАЖКО ВІДДАЄ ПЛОДИ

Шипшина важко віддає плоди.

Вона людей хапає за рукава.

Вона кричить: — Людино, підожди!

О підожди, людино, будь ласкава.

Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!

Одна пташина так мене просила!

Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш,

І просто — осінь щоб була красива.

Ліна Костенко

^ Вчитель: Тож любіть природу, бережіть її, милуйтесь нею.


Завдання №9. Продумайте пояснення до метафори:

«Прилетіла осінь жовтобарвна на тужливих крилах журавлиних» (Є. Товстуха).


Вчитель: (на фоні відео осені) а чи знаєте ви , що краса живе в усьому:

На землі й на небесах.

В світлі сонечка ясному,

У замріяних лісах,

У степу, на хлібній ниві,

Там, де пташка п'є росу...

І щоб всі були красиві,

Треба бачити красу.

Треба слухати і чути

Пташку в хорі веснянім.

І для себе світ відкрити,

І себе знайти у нім.


^ Вчитель: Чи зможете ви вдома переказати дослівно текст «Рідні краєвиди», доповнивши його творчим завданням?

VІІ. Домашнє завдання . Підготуватись до письмового переказу тексту, доповнити текст своєю мікротемою.


^ VІІІ. Рефлексія


Вчитель: чи відкрили ми серце красі слова і красі природи? Чи зуміли переказати зміст почутого тексту, пригадавши поняття художнього стилю? Чи вдалося відчути барви осені? А кому з вас сподобалось виконувати творчі завдання? То чи справились ми з метою уроку?

(Учні висловлюють свої думки)


Вчитель:

Я візьму у осені яскраві фарби,

Й розмалюю ними все своє життя,

Світ навколо стане різнобарвним,


І не буду більше сумувати я.

Я візьму у осені мелодію,

Напишу до неї я слова,

Хай вселяє у серця гармонію,

Хай печаль і смуток розвіва.


І красою чарівною заворожена,

Я вдихну п’янкий жоржинний аромат

Подарую я усмішку осені,

А вона її поверне у стократ.


Щиро дякую за урок!!!

Додати документ в свій блог або на сайт


Схожі:

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconПлан-конспект уроку фізичного виховання №1 для учнів 5-го класу Тема уроку : " Футбол" Мета: Підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconПлан-конспект уроку фізичного виховання №7 для учнів 5-го класу Тема уроку : " Футбол" Мета: Підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconКонспект відкритого уроку з фізичної культури для 9 Х класів Тема «Баскетбол» О. З.Ільчук Ємільчинська зош №1 Житомирської області Завдання уроку
За зростом біля лінії. Перевірити наявність учнів і спортивної форми. Звертати увагу на поставу

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconОрієнтовний план конспект уроку для учнів 5-х класів
Мета уроку: підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури; прищеплювати навички самостійного виконання фізичних вправ,зміцнювати...

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconПлан-конспект уроку фізичного виховання №4 для учнів 5-го класу Тема уроку : " Футбол" Мета: Підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури
Продовжувати навчати техніки виконання різновидів зупинки м’яча та ударів по м’ячу

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconПлан-конспект уроку фізичного виховання №3 для учнів 5-го класу Тема уроку : " Футбол" Мета: Підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури
Навчати техніки виконання різновидів зупинки м’яча та ударів по м’ячу, що котиться

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconПлан-конспект уроку фізичного виховання №2 для учнів 5-го класу Тема уроку : " Футбол" Мета: Підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури
Навчити техніки виконання різновидів зупинки м’яча та ударів по м’ячу, що котиться

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconПлан-конспект уроку фізичного виховання №5 для учнів 5-го класу Тема уроку : " Футбол" Мета: Підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури
Продовжувати навчати техніки виконання різновидів зупинки м’яча та ударів по м’ячу в русі

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconПлан-конспект уроку фізичного виховання №6 для учнів 5-го класу Тема уроку : " Футбол" Мета: Підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури
Продовжувати навчати техніки виконання різновидів зупинки м’яча та ударів по м’ячу в русі

Конспект відкритого уроку учасника Панорами відкритих творчих уроків iconКонспект уроку фізичної культури для учнів 5-а класу по темі «Футбол» Тема уроку: «Футбол як повітря»
Мета уроку: закріпити виконання техніки ударів, зупинок м’яча та вкидання м’яча в гру;формувати комунікативну компетентність учнів;...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©lit.govuadocs.com.ua 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи