Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові icon

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові

Реклама:



Скачати 60.62 Kb.
НазваУроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові
Дата конвертації18.03.2013
Розмір60.62 Kb.
ТипУрок
джерело

Тема уроку: Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові.


Мета уроку: формувати навички і вміння застосування одержаних раніше знань учнів про пряму і непряму мову як засобів передачі чужої мови та інтонацію речень з прямою мовою; розвивати уважність, вдумливість, синтетико-аналітичне мислення; виховувати любов і повагу до краси слова.

Тип уроку: формування навичок і вмінь.

Обладнання: посібники, дидактичний матеріал, опорні конспекти «Розділові знаки при прямій мові», мультимедійні засоби наочності, ТЗН.

Епіграф:

Чернівці – як маленький Париж,

^ Буковинського краю вінок.

В.Волощук


Зміст і структура уроку


І. Організаційно-вступна частина

ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація і корекція опорних знань

Бесіда. Метод «Кубування»

1. Який розділ мовознавчої науки вивчає речення?

2. Яка синтаксична одиниця називається реченням?

3. Які основні ознаки речення?

4.Чим може ускладнюватися просте речення?

5. На які групи за будовою поділяються речення?

6. На які види за метою висловлювання та емоційним забарвленням поділяються речення?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сугестивне введення в тему. Звучить пісня «Чернівці – як маленький Париж» (сл.В.Волощука, муз. і виконання П.Дворського).


ІV.Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні, пізнавальні вправи)

Робота з підручником

1.Ознайомлення з:

а) теоретичним матеріалом підручника;

б) опорним конспектом «Розділові знаки при прямій мові».


Опорний конспект

^ «РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ПРЯМІЙ МОВІ»




з/п

Схеми

Приклади речень


1.


А: «П!?».

А за вербами причаїлася дрімота і шепоче: «Засни собі, засни...» (М.Стельмах).


2.


«П!?», – а.

«Кругом неправда і неволя, народ замучений мовчить»,–часто повторював про себе слова Кобзаря молодий Франко (Д.Павличко).


3.


«П, – а, – п!?».

«Я б сонце засліпив,–розхвастався Ліхтар,–якби мене хтось підійняв до хмар!» (В.Симоненко).


4.


«П, – а. – П!?».

«Чого ж ви стоїте? – перебив їх нараз гетьман.–Сідайте! Подай, будь ласка, три крісла ближче! (^ Б. Лепкий).


5.


«П, – а: – П!?».

«Якби не було мрії, праця втратила б свою привабливість, – сказав В.Сухомлинський, а згодом додав: У мрії – краса праці» (З газети).


6.


А: «П», – а.

«Усі на кутку кажуть: «З вашого Тараса, мабуть, щось добре вийде»,– промовив сусід» (С.Васильченко).



2.Усне виконання вправи 46 (з використанням схем).


^ V. Застосування знань, умінь і навичок

Диктант із завданням (демонструється ілюстративний матеріал до речень)

Завдання: 1)пояснити найважливіші орфограми та вживання розділових знаків у реченнях; 2) відтворити речення схематично; 3) у першому реченні підкреслити граматичні основи, визначити тип речення за будовою; 4) зробити повний синтаксичний розбір другого речення; 5) надписати частини мови над словами у третьому реченні.


1.«У сучасних наукових колах назву Чернівців прийнято виводити від назви давньоруської фортеці Черн, заснованої галицькими князями, ймовірно Ярославом Осмомислом, приблизно в 1153 році на лівому березі річки Прут для охорони східних кордонів держави», – стверджує історик О.Масан.

2.У вітальному слові з нагоди шістсотлітнього ювілею міста мер М.Федорук сказав: «Чернівці – справді неповторна перлина нашого краю, місто славетної історії, прекрасних традицій, талановитих, працьовитих людей».

3.«Чернівці можуть гордитися, – заявив генеральний директор Космічного агентства України Е.Кузнєцов, – вони мають власний портрет, зроблений з космосу. В Україні таким подарунком володіє лише стольний град Київ».


Вибірковий самодиктант з ключем.

Завдання: виписати речення з прямою мовою у тому порядку, що відповідає поданим схемам розставивши розділові знаки. З перших двох літер першого слова кожного речення прочитаєте слово-ключ. Усно переробіть виписані речення на речення з непрямою мовою.


1. «П, – а, – п.» 2. «П», – а. 3.А: «П.» 4. «П? – а: – П...»

1. Кобилянська – це дійсний жрець мистецтва, правдиве його святилище сказав Микола Євшан. 2. Видатний громадський діяч, подруга письменниці Наталія Кобринська згадувала Неймовірна витримка, дивовижна пунктуальність, незбагненна тактовність Ольги Кобилянської свідчили про її високу внутрішню культуру 3.Будинок, що на вулиці Димитрова, 5 у Чернівцях ділиться своїми враженнями науковець В.Вознюк 27 листопада 2009 року відсвяткував 65-річницю з дня затвердження його як літературно-меморіальний музей Ольги Кобилянської. 4. Нащо знати тобі ту біду, від якої ніхто не врятує? запитує Т.Севернюк у поезії «Лист Ольги Кобилянської до Осипа Маковея» і додає: Не покличу з собою тебе, бо твій корінь у іншому грунті...

^ Ключ:1-3:БУ; 2-1:КО; 3-2:ВИ; 4-4:НА (БУКОВИНА).


Самостійна робота. Творче конструювання

Завдання в групах: перебудуйте подані синтаксичні одиниці:

І група: на речення з прямою мовою та словами автора; ІІ група: на речення з непрямою мовою. Прокоментуйте різницю між ними та їх інтонаційним оформленням.


1.Перлина найдорожча у вінці, нев’янучі кохані Чернівці! (В. Васкан)

2.Люблю це місто кольору сурми (Г.Тарасюк).

3.Ви – перлина Європи, квітка в Божій руці (В.Бабух).

4.Чим більше чернівчани знатимуть про своє місто, його пам’ятки та оздоби, тим більше шануватимуть їх (В.Селезінка).

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання, самооцінювання знань.

Бесіда «Мікрофон».

1. У чому особливість речень з прямою мовою?

2. Які розділові знаки властиві реченням з прямою мовою?

3. Якими ознаками характеризуються речення з непрямою мовою?

4. Які інтонаційні особливості речень з прямою та непрямою мовою?


VІІ. Повідомлення домашнього завдання (диференційованого характеру)

1.Опрацювати матеріал підручника (стор.46-49).

2.Виконати вправу 44 (стор.48).

3.Виписати 6 речень з прямою мовою краєзнавчого характеру.

4. Написати творчу роботу «Місто моїх мрій і сподівань», використовуючи речення з прямою мовою.


Використана література

Вознюк В.Чернівецькі адреси Ольги Кобилянської: Біографічно-краєзнавча монографія. – Чернівці: Книги – ХХІ, 2006. – 276 с.

Глазова О.П. Рідна мова: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів./ О.П.Глазова, Ю.Б. Кузнецов; наук. ред. І.Вихованець. – К.: Зодіак-ЕКО, 2009. – С.46-49.

Закревська О. Використання мультимедійних технологій на уроках української словесності.//Дивослово. 2009. № 2. С.17-20.

Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн./ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. За ред.О.І.Пометун. – К.: Вид-во А.С.К., 2004. – 192 с.

Федорук М. Славтесь, Чернівці: Віншування громаді Чернівців з нагоди 600-річчя міста.// Чернівці. – 2008. – 3 жовтня.


Д.Б.Семчук, учитель української мови та літератури

Чернівецького ліцею №3.

Додати документ в свій блог або на сайт


Реклама:

Схожі:

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconУроку: Речення з прямою мовою. Розділові знаки при прямій мові. Завдання уроку: ознайомитись з особливостями будови речень із прямою мовою, інтонацією в них
До поданих схем доберіть речення з прямою мовою, що їм відповідають і запишіть їх

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconМамаєва Анастасія Сергіївна, вчитель української мови та літератури Тема урок
Тема уроку: Безсполучникове складне речення. Розділові знаки, інтонація складного безсполучникового речення

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconУрок з використанням інформаційних технологій Зробімо кращим Наш Дім, бо жити нам у нім…
Тема: Пряма мова, її види. Розділові знаки при ній (узагальнюючий урок з використанням інформаційних технологій)

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconУрок української мови в 9 (11) класі Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові
Тема. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення, інтонація, розділові знаки у безсполучниковому складному реченні

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconУрок української мови 5 клас Звертання. Розділові знаки при звертанні Мета: домогтися усвідомлення і засвоєння учнями основних
Найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша емоційна готовність до нього. Побажайте успіху один одному. Хто бажає висловитися...

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconТема: Розповідні речення. Розділові знаки в кінці розповідних речень. Складання і інтонування розповідних речень. Мета
Мета: дати уявлення дітям про розповідні речення, учити інтонувати розповідні речення, аналізувати навчальний матеріал, збагачувати...

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconУрок на тему: "Сполучник"
Мета. Повторити, узагальнити й систематизувати знання учнів про сполучник як частину мови, про класифікацію сполучників за будовою...

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconТема. Звертання. Розділові знаки при звертанні
Обладнання: картки для індивідуальної роботи, підручник, ілюстрації до казок, таблиці з теми

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconТема: Відокремлені обставини. Способи вираження відокремлених обставин. Розділові знаки при відокремлених обставинах

Уроку : Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови. Інтонація речень з прямою мовою. Розділові знаки при прямій і непрямій мові iconТема. Звертання. Розділові знаки при звертанні
Обладнання: відеозапис подорожі, картки для індивідуальної роботи, підручник, ілюстрації до казок, бонуси(зірочки)

Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©lit.govuadocs.com.ua 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи