Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства icon

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства

Реклама:



Скачати 131.23 Kb.
НазваМетодична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства
Дата конвертації14.05.2013
Розмір131.23 Kb.
ТипДокументи
джерело



Методична розробка уроку з біології

на тему:

Злочини бактерій проти людства


Підготувала Іватьо С. М.,

викладач біології

ВПУ №63 м. Львова


Львів, 2012


Анотація

Навчальною метою проекту є ознайомлення із найпоширенішими хвороботворними бактеріями, хворобами які вони викликають і методами профілактики.

Вивчення біології передбачає вивчення теми "Профілактика бактеріальних хвороб людини", а для того, щоб сприйняття учнями матеріалу було якіснішим, було вирішено підготувати проект. Проектна діяльність спрямовує учнів самостійно здобувати інформацію, що дуже важливо, оскільки державі потрібні люди, які можуть вільно і швидко орієнтуватися у сучасному вирі інформації. Для роботи над проектом учнів було розділено на три групи, кожна група отримала своє завдання.

Було запропоновано перелік основних питань, які групи мали висвітлити у доповідях, презентаціях і публікаціях. З допомогою літератури і Інтернет - ресурсів учні знаходили потрібний матеріал.

Перелік основних питань:

1. Якими бактеріальними хворобами люди хворіли у давнину?

2. Епідемії чуми.

3. Відображення епідемій у творах мистецтва.

4. Характеристика холери, менінгококової хвороби, дифтерії, туберкульозу, сифілісу,.

5. "Нові" хвороби цивілізації.

6. Стан захворюваності на туберкульоз в Україні.

7. Причини появи нових стійких форм бактерій.

8. Методи профілактики захворювань.

9. Внесок науки у боротьбу із хвороботворними бактеріями.


Тема проекту "Злочини бактерій проти людства"

Мета: розширити знання учнів про хвороботворні бактерії, методи боротьби із ними; спонукати до пошуку нової інформації; формувати вміння презентувати результати своєї роботи; розвивати мислення, комунікативні вміння, естетичний смак; виховувати здоровий спосіб життя, гігієнічні навички; виховувати повагу до людей, почуття відповідальності, екологічну свідомість.

^ Очікувані результати: глибоке засвоєння навчального матеріалу з теми "Профілактика бактеріальних хвороб людини"; удосконалення навичок роботи в групах, та з додатковими джерелами інформації; розширювати межі застосування інформаційних технологій.

^ Міжпредметні зв’язки: інформатика, географія, історія, хімія, фізика, література, екологія, правознавство.

Тип проекту: навчально-пошуковий, груповий.

Обладнання: ПК; мультимедійний проектор; презентації: "Хвороботворні бактерії: вчора і сьогодні", "Туберкульоз - підступний вбивця", "Профілактика бактеріальних хвороб"; оцінювальні завдання; слайд із відповідями на завдання; виставка газет-бюлетенів: "Кишкові інфекції", " Туберкульоз - підступний вбивця", " Імунітет на сторожі здоров’я".

^ Форма проведення захисту: урок-захист презентації (45 хв.).

Тривалість проекту: один місяць

Завдання для груп:

Дослідники - дослідити, які хвороби здавна завдавали людству найбільше лиха; з’ясувати особливості збудників цих захворювань і масштаби поширення хвороб.

Фтизіатри - з’ясувати особливості збудника туберкульозу, причини поширення туберкульозу методи профілактики.

Бактеріологи - розкрити методи боротьби із хвороботворними бактеріями.

^ Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вступне слово вчителя.

Бактерії - найпоширеніша група живих організмів. Розвиток сучасної мікроскопії дозволив навчитися розрізняти збудників цих захворювань.

Встановлено, що організм здорової людини містить в 10 разів більше бактеріальних клітин, ніж клітин людини. Більшість із них корисні і необхідні для життя, вони допомагають засвоювати певні речовини, формують нейтральне середовище шкіри. Але є серед них і такі, що загрожують здоров’ю.

У проекті ми ознайомимо вас із хвороботворними бактеріями, із небезпекою їх для людини, а також із тим, як людство навчилося протидіяти цим небезпечним створінням. "Дослідники", "Фтизіатри" і "Бактеріологи" представлять вам результати своїх досліджень.

^ 2. Презентація проекту. Слово для доповіді надається керівнику групи Дослідники

Звіт " Хвороботворні бактерії вчора і сьогодні.

Хвороботворні бактерії є важливою причиною хвороб і смерті людей. Вони полюють на людину з моменту появи її на Землі, змінюються, пристосовуючись до нових умов, але агресивності не втрачають, незважаючи на досягнення медицини.

В давнину епідемії сприймалося людьми як кара Божа, послана за їх численні гріхи.

Спустошливі епідемії й пандемії інфекційних хвороб мали місце в усі періоди історії людства. Число їхніх жертв часом значно перевищувало втрати під час воєнних дій. У роки Другої світової війни в Росії тифом перехворіло понад 70 відсотків населення деяких окупованих німцями територій.

Серед інфекційних захворювань, які набирали масштабу пандемії чума, холера, грип.

Історична пам’ять назавжди зберегла трагічні відомості про страшні хвороби які були в минулому, але і в наш час бактеріальні хвороби приносять багато бід.

Під час воєн початку XX століття були ідеальні умови для розповсюдження висипного тифу. Після широкого застосування ДДТ (дусту), призначеного для боротьби з вошами, і відкриття антибіотиків реєструються лише невеликі спалахи інфекції.

Небезпечною є менінгококова інфекція яка найчастіше уражає малих дітей. Для хвороби характерною є поза при якій дитина лежить на боці із закинутою назад головою, а ноги підтягнуті до живота. Менінгокок локалізується головним чином в м’яких мозкових оболонках, викликаючи гнійне запалення.

Правець може виникнути після будь-яких травм з пошкодженням шкірних покривів та слизових оболонок, якщо у рану потрапить спора збудника. У світі щорічно від правця гине понад 160 000 людей.

Дифтерія характеризується утворенням фібринозних нальотів у місці проникнення збудника, найчастіше на слизових оболонках дихальних шляхів.

Сифіліс можна вважати побічним наслідком великих географічних відкриттів - початку процесу глобалізації. Збудник попав до Європи з відкриттям Америки і до сьогодні є одним із найнебезпечніших.

Туберкульоз (сухоти) - це хронічне інфекційне захворювання, дуже різноманітне за проявами, яке викликається туберкульозними паличками. Симптомами туберкульозу є: кашель, частіше сухий, що продовжується більше 2–3 тижнів, кровохаркання (наявність крові у мокротинні, що виділяється при кашлі), підвищення температури без очевидних причин більше 5–7 днів, задуха, раптове схуднення, погіршення або відсутність апетиту, постійна слабкість, підвищена втомлюваність та пітливість, особливо вночі.

Спалахи холери періодично реєструються в африканських і азійських країнах, що розвиваються, де розповсюдженню інфекції сприяють низький рівень гігієни, брак очищеної питної води і відсутність каналізації, оскільки вібріон потрапляє в організм людини через вживання зараженої води чи сирої риби.

^ Бубонна чума - інфекція лімфатичної системи, що виникає в результаті укусу інфікованої блохи.

У світовій історії були відомі три пандемії чуми, у розпал яких щодня вмирали багато сотень чоловік. Так, наприклад, у середні віки чума знищила приблизно третину населення Азії і майже половину населення Європи. Чумний стовп - характерна ознака багатьох міст і містечок Європи. Зводилися вони відразу після закінчення епідемії на замовлення уцілілих громадян, яких страшна напасть оминула в знак подяки святим за життя.

Ціною величезних жертв і зусиль людство навчилося-таки боротися з багатьма хворобами, але нові умови життя породжують нові проблеми. Появі нових бактерій і поверненню призабутих сприяють неоднакові умови життя в різних країнах і різний рівень медицини, міграції людей, екологічні, соціальні проблеми, звичайні мутації бактерій і створення біологічної зброї.

Наприкінці минулого століття з’явилась нова бактерія, яка викликає "хворобу легіонерів", яка придбала здатність розмножуватися в звичайних побутових кондиціонерах.

Нещодавно в Німеччині був спалах епідемії, спричинений бактерією ^ Ешерихія колі — збудником кишкової інфекції. З’явився новий штам бактерії, з яким медицина раніше не стикалася. Багато людей померло, інші в паніці відмовлялися вживати в їжу звичні продукти, наприклад огірки, покладаючи на них провину за зараження. Згодом з’ясували, що це мутована форма кишкової палички.

Часом трапляються бактерії, настільки загартовані в боях із ліками, що з цими мікробами не може впоратися жоден препарат. За останній час такими бактеріями стали палички Коха і з’явився хіміорезистентний туберкульоз.

Щорічно в країнах Європейського Союзу щонайменше 25 тисяч людей помирають від інфекцій, викликаних «супербактеріями» — бактеріями, які не реагують на жоден антибіотик.

Вчитель: туберкульоз - одне із найдавніших хвороб людства. Про цю хворобу нам прозвітує група Фтизіатрів. Фтизіатрія - це галузь медицини, що лікує хвороби легень.

^ Звіт " Туберкульоз - підступний вбивця".

В 1995 році Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) оголосила епідемію туберкульозу у всьому світі.

За даними ВООЗ на планеті близько 60 млн. людей хворі на туберкульоз. Щороку виявляють 8–9 млн. осіб, які вперше захворіли, а помирає від туберкульозу понад 2 млн. осіб, що становить понад 5 тис. осіб щодня Туберкульоз вбиває більше людей, аніж будь-який інший збудник інфекції.

У 1882 р. німецький мікробіолог Роберт Кох знайшов "зловмисника" - бактерію, що викликає туберкульоз (паличка Коха, мікобактерія)

Збудник відрізняється від інших високою стійкістю до впливу фізичних, хімічних та природних факторів. Наприклад, у річній воді зберігається 5 місяців.

Основним джерелом туберкульозу є хворий на бактеріальний туберкульоз, який кашляє.

Палички можуть потрапити в організм повітряно-крапельним способом і з пилом, в якому знаходилося засохле мокротиння туберкульозного хворого. Мікобактерія туберкульозу може перебувати на посуді, одязі, рушниках та інших предметах, якими користується хворий на туберкульоз. При вживанні сирого молока від хворих корів, кіз,також можна заразитись цією хворобою.

Туберкульозні палички, що проникли в організм людини, не обов'язково спричиняють захворювання, імунна система піклується про це. Досить високий рівень ризику у курців через порушення захисної функції слизової оболонки дихальних шляхів. Високий ризик захворіти мають діти, бо їх імунна система ще не сформувалася, та люди похилого віку через вікове ослаблення імунітету.

^ Варто знати основні ознаки, які вказують на туберкульоз:

кашель тривалістю більше 3 тижнів,

підвищена температура тіла більше 7 днів,

задишка,

біль в грудній клітці,

поганий апетит,

постійне загальне недомагання,

безпричинне зниження ваги,

підвищена пітливість, особливо вночі,

кровохаркання.

Туберкульоз є соціальною проблемою, яка віддзеркалює економічний стан країни, культурно-освітній рівень та благополуччя населення. Погана екологія, низький матеріальний рівень, поширення ВІЛ, неуважне ставлення до стану свого здоров’я, стрес, високий темп життя, інформаційний тиск, постійний брак часу, а, отже, нерегулярне і незбалансоване харчування шкідливі звички — ось ті чинники, які досить сильно впливають на ймовірність ураження.

На сучасному етапі Україна віднесена до групи країн з високим рівнем захворюваності на туберкульоз (81 випадок на 10 тисяч населення) та посідає за цим показником сьоме місце в Європейському регіоні. Найбільша смертність спостерігається серед ВІЛ - інфікованих.

Якщо суспільство не створить умов для поліпшення умов життя малозабезпечених, в’язнів ризик поширюється на всі верстви суспільства. Сьогодні в державі проводиться робота на законодавчому рівні з метою призупинення епідемії.

Щорічно в світі майже 100 млн. дітей отримують щеплення проти туберкульозу. У вакцинованих при народженні дітей імунітет зберігається протягом 5-7 років.

Методом ранньої діагностики інфікованості туберкульозною паличкою є туберкулінодіагностика (проба Манту). Вагомим методом виявлення туберкульозу легень у дорослих та підлітків залишається і профілактична флюорографія, яка дозволяє виявити туберкульоз у ранніх стадіях, коли хвора людина ще нічого не відчуває.

Запобіганню захворювання сприяє - повноцінне харчування, регулярне заняття фізичними вправами, систематичне загартовування організму, відмова від шкідливих звичок, чистота житлових будинків, громадських приміщень, вулиць міста та дотримування правил особистої гігієни, щорічний профілактичний медогляд.

^ 24 березня відзначають Всесвітній день боротьби із захворюванням на туберкульоз

Вчитель: ми ознайомились із найпоширенішими хворобами людини, а тепер переглянемо які способи боротьби із бактеріями винайшло людство. Слово для доповіді надається керівнику групи Бактеріологи

^ Звіт "Профілактика бактеріальних хвороб"

Захворювання легше попередити, ніж лікувати.

Для профілактики бактеріальних хвороб вживають різні системи заходів.

1. Ізоляція хворих і карантин

^ 2. Розрив механізму передачі хвороби

3. Вироблення несприйнятливості людини до бактеріальних хвороб.

Ізоляція хворих, - протиепідемічний захід, що полягає у відокремленні від навколишніх людей інфекційних хворих і підозрілих на інфекційні захворювання з метою запобігання подальшому поширенню хвороби.

Ізоляція хворих може бути проведена в стаціонарних лікувальних установах ( госпіталізація) або в домашніх умовах.

Хворих на бактеріальні хвороби лікують за допомогою антибіотиків.

Антибіотики - органічні речовини, що синтезуються мікроорганізмами в природі для захисту від інтервенції інших видів мікроорганізмів, та володіють здатністю пригнічувати розвиток, або вбивати цих мікробів. Антибіотики виділяють з живих бактерій або грибів. Існує також велика кількість синтетичних антибіотиків

Винахід антибіотиків можна назвати революцією в медицині. Першими антибіотиками були пеніцилін та стрептоміцин.

Пеніциліну був описаний у 1929 році Александром Флемінгом. За це відкриття він отримав Нобелівську премію. В 1952 році Нобелівську премію отримав Зельман Ваксман "за відкриття стрептоміцину, першого антибіотика, ефективного проти туберкульозу".

Карантин – це комплекс заходів спрямованих на попередження виносу збудника інфекції за межі епідемічного осередку і підвищення ефективності заходів для його локалізації та ліквідації.

Важливу роль у профілактиці відіграє ретельне виконання всім населенням вимог особистої гігієни. Більшість бактерій потрапляє на шкіру людини при контактах із забрудненими предметами. Встановлено, що найбільша кількість бактерій є на ручках візків у великих магазинах, комп'ютерних «мишках» в інтернет-кафе та дверних ручках. Тому миття рук з милом є дуже важливим.

Для розриву крапельного шляху передачі можна використати марлеві пов'язки, а для того щоб запобігти передаванню збудника через воду — її слід знезаразити, прокип’ятити.

^ Знезараження води – санітарно-технічні процеси ліквідації у воді мікроорганізмів за допомогою ультрафіолетового проміння, ультразвуку, хлорування, озонування тощо.

Для боротьби із хвороботворними бактеріями в різних середовищах використовують такі методи:

Стерилізація — знищення всіх організмів та агентів, здатних до розповсюджування (наприклад, бактерії, пріони і віруси), з поверхонь, медичного обладнання, харчових продуктів або біологічних середовищ. Для цього використовують автоклави, стерилізатори, бактерицидні лампи.

Пастеризація - кількаразове нагрівання продукту до температури 60-70 С. Її запровадив видатний французький мікробіолог Луї Пастер, на честь якого вона й названа. Застосовується переважно у харчовій промисловості для запобігання передчасному псуванню продуктів.

Дезінфекція спрямована на знищення хвороботворних бактерій хімічними речовинами — формаліном, спиртом, хлорним вапном тощо.

Дератизація - знищення гризунів які переносять небезпечні для людини хвороби, наприклад лептоспіроз.

Дезінсекція - це знищення комах: тарганів, бліх, вошей, кліщів, клопів, комарів, які можуть переносити збудників чуми, тифу, сальмонельозу.

Бактерії в організм можуть попадати з їжею, щоб цьому запобігти необхідно слідкувати, щоб вона була свіжоприготовлена. Остерігайтеся купувати домашні консерви, а також "саморобні" м'ясні та рибні продукти "з рук" на вулицях і ринках.

Не використовуйте в їжу консервовані продукти з опуклою кришкою. В таких консервах може бути збудник ботулізму.

Заходи, спрямовані на вироблення несприйнятливості людини до бактеріальних хвороб, також дуже допомагають зберігати здоров’я.

Несприйнятливості сприяє імунітет. Початком нової ери в боротьбі з інфекціями можна вважати 1876 рік, коли англійський лікар Едвард Дженнер вперше виготовив вакцину і використав її для запобігання хвороби.

Вакцини — препарати, що складаються з ослаблених, вбитих збудників хвороб чи продуктів їхньої життєдіяльності. Спосіб введення вакцини називається вакцинація або імунізація.

Сьогодні для попередження багатьох захворювань вакцинація - єдиний вихід. В Україні, як і в багатьох країнах світу, створено календар вакцинації.

Давно відомо, що здорове харчування підвищує опірність хворобам. Воно має бути багате на вітаміни, мікро- і макроелементи, клітковину.

^ Загартовування організму — це доступний, дешевий і досить ефективний засіб профілактики простудних захворювань. Основні фактори загартування – повітря, вода, сонце – у поєднанні з фізичними вправами підвищують функціональні резерви організму і його стійкість до інфекцій.

І найголовніше - боротися зі стресом. Старайтеся, щоб у вашому житті було більше позитивних емоцій!

ІV. Перевірка сприйняття учнями повідомлень.

Учням пропонується перевірити свої досягнення виконанням наступних завдань:

1. За формою бактерії бувають......................

2. Едвард Дженнер винайшов ----------------

3. Через брудну воду передається...................

4. Через укуси інфікованих бліх передається.............

5. Туберкульозну паличку відкрив.................

6. Якщо захворювання поширюється на цілі континенти - це...............

7. В Україні є епідемія................

8. Дератизація - це знищення...................

9. "Соціальною" хворобою є....................

10. Підвищення опірності організму до хвороб називають.................

V. Висновки уроку

Вчитель: східна мудрість каже: „ Людина, яка досягла 30-річного віку і не навчилася зберігати своє здоров’я, не варта його ”. Пам’ятайте про це і надавайте надійний відсіч хвороботворним бактеріям!


Висновок

Протягом підготовки до проекту учні опрацювали багато теоретичного матеріалу з даної теми, підібрали ілюстрації, відеоролики; вчилися аналізувати, порівнювати, відбирати необхідну інформацію, працювати самостійно і в групі, відстоювати свої позиції і поважати думки інших. Така робота стає стимулом до нового пошуку, розвиває творчі здібності.

Головним результатом проекту є створення цікавого пізнавального матеріалу,а зокрема презентацій, бюлетенів, пам’ятки про туберкульоз. Цей матеріал можна використати на уроці біології, а також на виховних годинах з пропаганди здорового способу життя чи профілактики туберкульозу.


Література

  • А.В. Чорновіл, Р.Ю. Грицько. Інфекційні хвороби: 432 с., 2010

  • http://likar.uz.ua/hvorobi/tuberkulioz.html

  • http://uk.wikipedia.org

  • http://sbio.info

Додати документ в свій блог або на сайт


Реклама:

Схожі:

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconМетодична розробка уроку на тему "Animals and the countries where they live"

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconМетодична розробка уроку на тему "Countries and location" Present Simple Tense для 5-го класу загальноосвітньої школи

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconМетодична розробка уроку на тему "Animals and habitats" Present Simple Tense для 5-го класу загальноосвітньої школи

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconНайтяжчі злочини проти людства. (Красноріченська зош. Чекмарьова Л. В., Чекмарьов В. А.)
Дати освіту і не вселити моральних принципів – значить виховати ще одну загрозу суспільству. Теодор Рузвельт

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconМетодична розробка уроку на тему "Where do they come from?" Present Simple Tense для 5-го класу загальноосвітньої школи
Вчителя англійської мови Апостолівського району Дніпропетровської області м. Зеленодольська зош №2

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconУрок засвоєння нових знань. Комбінований. Обладнання: табл. «Бактерій»
«Біології тварин», у 9 класі – при вивченні «Біології людини». Для вивчення цих важливих питань застосовують різноманітні форми роботи:...

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconАмвросіївський індустріальний технікум методична розробка
Методична розробка позааудиторного загальнотехнікумовського заходу з дисциплін: Фізична культура, Фізичне виховання

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconТема програми
Методична розробка бінарного уроку з професії: електрозварник на автоматичних І напіватоматичних машинах

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconМетодична розробка
Методична розробка відкритого заняття з дисципліни «Економічна теорія». Підготувала Карамишева Л. К. викладач кваліфікаційної категорії...

Методична розробка уроку з біології на тему: Злочини бактерій проти людства iconПедяш Олена Володимирівна 2009 р. Тема урок
Методична розробка уроку астрономії з мультимедійним супроводом до розділу «Сонце»

Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©lit.govuadocs.com.ua 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи