Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому icon

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому




Скачати 73.21 Kb.
НазваПоложення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому
Дата конвертації07.03.2013
Розмір73.21 Kb.
ТипПоложення
джерело

УДК 368.86

О.В. Яцун, студ. гр. ФК 08-2

Кіровоградський національний технічний університет

Необхідність розвитку страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні

В статті розглядається особливості та необхідність страхування відповідальності власників наземних транспортних засобів в Україні.

страхування відповідальності, страхування автоцивілки, Зеленка картка, страхування відповідальності власників транспортних засобів, страхування

Страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів у більшості країн світу належить до обов'язкових видів страхування, що зумовлюється кількома обставинами.

По-перше, транспортний засіб є джерелом підвищеної небезпеки. Норми цивільного законодавства більшості країн світу у разі дорожньо-транспортної пригоди саме власника транспортного засобу визнають відповідальним за те, що було завдано шкоди здоров'ю або майну інших (третіх) осіб, окрім випадків, коли така пригода була наслідком непереборної сили або умислу потерпілого. По-друге, такі цивільно-правові відносини стосуються всього суспільства, мають масовий характер, оскільки потенційно учасником дорожньо-транспортної пригоди може бути кожний громадянин.

Вивчення сутності становлення страхування відповідальності власників наземних транспортних засобів займається багато науковців, практиків (В.Фурманов, О. Філонюк, В. Романи шин, О. Морозов, Ю.Лахно тощо ).

Метою цієї статті є розглянути основні положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому.

У більшості розвинених країн світу законодавство про обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників автотранспортних засобів забезпечує конституційні права громадян на захист життя та майнових прав від протиправних або інших дій третіх осіб. Соціальна важливість цього виду страхування підтверджується тим, що на автошляхах світу щорічно гине більш ніж 100 тис. осіб, при цьому на кожного загиблого припадає від 4 до 10 травмованих осіб. Статистичні дані показують, що автотранспорт – найбільш небезпечний вид транспорту, у 100 раз більш аварійний, ніж авіаційний та залізничний, але він є найбільш зручним та доступним. Автотранспортні засоби не лише завдають шкоди та збитків громадянам, але навіть шкоду навколишньому природному середовищу.

Показник тяжкості наслідків автотранспортних аварій (кількість загиблих на 100 потерпілих) в Україні становить 13, що в 7 – 10 раз вище, ніж в інших країнах Європи. Окрім того, в нашій країні відбувається понад 200 тис. автоаварій, які тягнуть за собою матеріальні пошкодження транспортних засобів, дорожніх споруд, будівель тощо, а отже, величезні матеріальні та моральні збитки. Через суди проходять цивільні та кримінальні справи десятків тисяч громадян, протягом багатьох років винуватці аварій виплачують компенсації потерпілим, значно погіршується матеріальний стан сімей обох сторін.

___________

© О.В. Яцун, 2010

Понад 2 тис. дорожньо-транспортних пригод відбуваються з вини водіїв невстановленого транспорту. Тому потрібно створити особливу систему соціального захисту постраждалих.

По-третє, навіть коли встановлено цивільну відповідальність власника транспортного засобу, немає гарантії, що потерпілому своєчасно та повно буде відшкодовано збитки, насамперед через відсутність достатніх коштів у власника (водія) транспортного засобу. У цьому розумінні саме механізм обов'язкового страхування цивільної відповідальності автовласників дає змогу створити надійну систему соціального захисту як третіх осіб – потерпілих, так і власників транспортних засобів.

Обов'язкове страхування власників транспортних засобів, попри його очевидну соціальну спрямованість, у більшості країн упроваджувалося «адміністративно-силовим» шляхом, оскільки певний опір чинили громадяни-автовласники. Останні сприймають іноді обов'язкове страхування як вид додаткового обов'язкового збору у вигляді страхових платежів. Пересічний автовласник не завжди розуміє, що об'єктом страхування є цивільна відповідальність власника джерела підвищеної небезпеки. Окрім того, кожний водій до моменту, коли він потрапляє в дорожньо-транспортну пригоду з подальшим настанням цивільної відповідальності, вважає себе на дорозі «найкращим та найбезпечнішим».[3]

Необхідність впровадження страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів в Україні обумовлюється щорічними збитками від пошкодження транспортних засобів та неспроможність виплатити необхідні кошти за завдану шкоду.

Збиток завданий життю чи здоров’ю людини важко оцінити, на відміну від майнового збитку. До 2005 року “майнова” статистика не велася. Наприклад, Росія і Україна починають сьогодні розглядати можливості взаємного визнання полісів страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів, і учасники цих страхових ринків сприяють налагодженню більш тісних процесів обміну досвідом.

Згідно із Законом України «Про страхування» страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів внесено до переліку обов'язкових видів. На підставі цього Кабінет Міністрів України прийняв постанову про впровадження з 1 січня 1997 року обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів.

Обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів має на меті забезпечити відшкодування збитків, завданих дорожньо-транспортною пригодою.

Обов'язковість такого страхування поширюється на дезидентів та нерезидентів – власників транспортних засобів. Йдеться про власників автомобілів, автобусів, самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок, котрі експлуатують зазначені транспортні засоби на вулично-дорожній мережі загального користування. Ці засоби підлягають державній реєстрації та обліку у відповідних органах Міністерства внутрішніх справ України. Виняток становлять транспортні засоби, власники яких застрахували цивільну відповідальність у державах, з уповноваженою організацією яких Моторне (транспортне) Страхове бюро України (МТСБУ) уклало угоду про взаємне визнання договорів такого страхування.[2]

Суб'єктами обов'язкового страхування цивільної відповідальності є страхувальники, страховики, МТСБУ та треті особи – юридичні й фізичні особи, яким заподіяно шкоду транспортним засобом внаслідок дорожньо-транспортної пригоди.

Об'єктом обов'язкового страхування цивільної відповідальності є цивільна відповідальність власників транспортних засобів за шкоду, заподіяну третім особам внаслідок дорожньо-транспортної пригоди. Йдеться про життя чи здоров'я громадян, їхнє майно і майно юридичних осіб.

Страховою сумою за договором обов'язкового страхування цивільної відповідальності є грошова сума, в межах якої страховик (страхова організація) згідно з умовами страхування зобов'язаний здійснити компенсацію збитків третій особі або третім особам (у разі, коли потерпілих у дорожньо-транспортній пригоді кілька) після настання страхового випадку.

З прийняттям Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів” від 22 вересня 2005 року було розширено перелік осіб, звільнених від страхування цивільної відповідальності на території України. Це вже були не тільки учасники бойових дій, а й інваліди війни, а також особи, які керують транспортним засобом у присутності інваліда І групи, але з одним суттєвим обмеженням: це звільнення діє тільки стосовно транспортних засобів, що належать таким учасникам бойових дій, інвалідам війни чи інвалідам І групи. Крім того, у половинному розмірі платитимуть за поліс не тільки пенсіонери – громадяни України та інваліди І та ІІ групи, а й учасники війни, “чорнобильці” І та ІІ категорій, причому, як і раніше, за умови страхування лише одного транспортного засобу, але з об’ємом двигуна не до 1600 см3 , як було раніше, а до 2500 см3.[2]

Завдяки впровадженню обов'язкового страхування власників транспортних засобів Україна приєдналася до міжнародної системи страхування відповідальності автовласників «Зелена картка», яка функціонує з 1 січня 1953 року.

Основним завданням цієї системи є створення ефективного захисту потерпілих у дорожньо-транспортних пригодах за участю автовласників – нерезидентів країни, в якій трапилась така пригода. Така система мала насамперед запровадити механізм гарантованих виплат компенсацій потерпілим з вини автовласників інших країн. Це забезпечується виконанням певних умов країнами – членами системи «Зелена картка».

По-перше, у таких країнах має здійснюватись обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів.

По-друге, у кожній країні має бути єдина організація, що забезпечує врегулювання збитків, заподіяних автовласниками цієї країни на території інших держав, а також єдина організація, що врегульовує збитки автовласників-нерезидентів на території свого перебування.

По-третє, держава – член системи «Зелена картка», не повинна здійснювати перешкод при трансфері вільно конвертованої валюти, що спрямовується на страхові виплати.

Збитки у країнах – членах системи «Зелена картка» врегульовуються, як правило, через уповноважену національну організацію (моторне страхове бюро), яке переадресовує матеріальні претензії, висунуті до автовласника-резидента іншої країни, на відповідне моторне страхове бюро цієї країни. При цьому перше моторне страхове бюро розглядається як бюро-регулювальник збитків, а друге – як бюро-платник.

Відносини між моторними страховими бюро країн-членів системи «Зелена картка» регулюються двосторонніми угодами, що укладаються за уніфікованою формою.[4]

Отже, якщо автовласник є резидентом країни – членом системи «Зелена картка», він безперешкодно може проїжджати територіями всіх країн – членів цієї системи без укладення додаткового договору обов'язкового страхування на умовах країни відвідання.

Функціонування цієї міжнародної системи довело її ефективність, насамперед як механізму захисту потерпілих від транспортних засобів, що задіяні в міжнародних сполученнях.

Отже, страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів у більшості країн світу належить до обов'язкових видів страхування.

Розробка та удосконалення державних механізмів регулювання обов’язкових видів страхування на базі досвіду розвинутих країн світу і є найважливішим предметом діяльності Української держави у вдосконаленні власників транспортних засобів.

Одним із важливих аспектів даного виду страхування є те, що страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів пов'язаний з найголовнішою цінністю людини - її життя. Саме тому цей вид страхування потребує постійних нововведень.


Список літератури


  1. Закон України «Про обов’язкове страхування цивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів»// www.rada.gov.ua

  2. Фурман В. Соціально – економічні аспекти обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників // «Економіст».-2005.- №10.-с.62-63

  3. Філонюк О., Недбаєва С. Страхування цивільної відповідальності // Вісник Національної академії державного управляння.-2005.-с.114-120

  4. Офіційний сайт страхової компанії Княжа http://kniazha.com.ua/ua/info/that_to_do/civilprav/


Одержано 30.03.10

Додати документ в свій блог або на сайт


Схожі:

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому iconЗакон України від 05. 07. 11 р. №3565-vi «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» ( додається ) згідно з яким
На сьогоднішній день відбулись суттєві зміни до порядку укладання договорів обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності...

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому iconЗміст майнового страхування в Україні
В статті розкривається сутність майнового страхування в Україні, головні проблеми розвитку майнового страхування в Україні

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому iconКомплексний план заходів щодо забезпечення безаварійної експлуатації дорожніх транспортних засобів, попередження випадків загибелі та дорожньо-транспортного травматизму на 2013 рік
Підтримання у підрозділах Держтехногенбезпеки України порядку, організованості й високої відповідальності за безаварійну експлуатацію...

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому iconЛекція 18 Загальні вимоги до складання звітності до органів страхування 18 Розрахунок зобов'язання зі сплати збору на обов'я­зкове державне пенсійне страхування
Звітність до Фонду загальнообов'язкового соціально­го страхування на випадок безробіття

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому iconРозпорядження від 22. 12. 2006 №1008 Про проведення державного технічного огляду автотранспортних засобів
З метою визначення наявності автомототранспортних засобів, перевірки їх технічного стану та контролю за сплатою податків юридичними...

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому icon17. переваги маршрутних транспортних засобів
На дорозі із смугою для маршрутних транспортних засобів, позначеній дорожнім знаком 8 або 11 забороняються рух і зупинка інших транспортних...

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому iconПроблеми І перспективи розвитку добровільного медичного страхування в україні
Україні, зокрема браку фінансових ресурсів та незадовільної якості медичного забезпечення населення, вимагають нового підходу до...

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому iconДодаток до рішення міської ради від 23. 06. 2011 №11/7 Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів
Збір за місця для паркування транспортних засобів плата за провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів...

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому iconПоложення про щорічний обласний конкурс «Кращий страхувальник року із загальнообов’язкового державного пенсійного страхування» Загальні положення
Конкурс запроваджено з метою громадського визнання кращих страхувальників, формування високої платіжної культури та соціальної відповідальності...

Положення щодо становлення страхування відповідальності власників транспортних засобів в Україні, визначити доцільність даного виду страхування з огляду на загальну ситуацію в країні та в економіці вцілому icon“Про добровільну сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування ”
України мають право на добровільну сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття,...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Документи


База даних захищена авторським правом ©lit.govuadocs.com.ua 2000-2013
При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання відкритою для індексації.
звернутися до адміністрації
Документи